![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Jeanssöm
Hej
Hur syr man för att få den där typiska "jeanssömmen" med flerdubbelt tyg och snygga stickningar? Som finns på alla jeans man köper. mvh Lejonelle |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När jag sprättade isär ett par jeans så såg jag att av lagret av tyg som ska vara "över" är kanten vikt in bara en gång och lagd på kanten av tyget som ska vara "under," utan att detta "undre" tyg är vikt eller något. Sen så ska man väl ha dubbel nål eller något för sömmen.
Nu blev inte min förklaring på bra i och med att jag inte kan några sytermer eller så. Men hoppas det hjälpte lite i alla fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tror jag fattar. Du menar sömsmånen på den översta biten viks in och nålas med aviga mot räta på andra tyget och så syr man två raksömmar helt enkelt genom de tre lagren. Eller med tvillingnål. Jag trodde det skulle vara fyra lager.. men om man viker sömsmånen på det andra tyget utåt, och lägger sömsmånerna om varandra så blir det fyra lager.. och då behöver man inte heller kasta kanterna och sömmarna blir platta från båda håll. Genialt! Tack vare din förklaring förstår jag hur jag ska göra. Tack!!
Lejonelle |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ovanstående förklaring stämmer, skulle bara lägga till att denna sömm kallas fäll-sömm. Ska bara förtydliga lite, du syr först sömmen som vanligt med sömmsmånerna inåt. Den ena sömsmånen klipper du ner till tex. 1 cm. medan den andra är dubbelt så lång (2 cm.). Efter det viker du den långa sömsmånen runt den korta och stickar ner den genom alla lager tyg (4st), om man vill kan detta göras med tvillingnål så blir det som på jeans. Vet inte om det blev lättare men men...
/Ella |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack, ja det var ett viktigt tillägg att jag först syr ihop tygstyckena som vanligt med raksöm räta mot räta. Jag hade i bakhuvudet att det var något med att sömsmånerna skulle klippas olika, nu stämmer alltihop för mig. Tack!
Lejonelle |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har aldrig sett en sådan men tvivlar inte på att den finns. Antagligen liknar den en fållvikare lite så att den viker in den längre sömsmånen åt en samtidigt som den syr, fick du inte med nån förklaring? Jag skulle gärna vilja veta om den är nåt att ha själv då jag använder fällsöm ganska ofta. Utan pressarfoten sitter man ju själv och viker in kanten och pressar men det är alltid skönt om maskinen kan jobba lite mer
![]() /Ella |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Så ser den ut, så den har ju lite av "fållvikare" i utseendet.
http://www.pfaff.com/global/3194_3463.html Ska kolla i min handbok och se om det finns någon instruktion för "extra fötter". |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
I instruktionsboken till min Pfaff står följande arbetsbeskrivning till fällsömsfot (som f ö finns i två bredder):
- Byt till fällsömsfot. - Lägg sömsmånerna avigsida mot avigsida. - Lägg den övre delen 1-1,5 cm in från den undre kanten. - Lägg delarna under pressarfoten och vik upp den enkla sömsmånen runt fotens tunga. - Sy ihop. Den enkla sömsmånen viks och sys fast samtidigt. - Drag i sär tygdelarna och lägg sömmen under pressarfoten. För in den vikta kanten i pressarfoten och sy fast den. Drag isär tygdelarna under sömnaden så att det inte bildas veck på avigsidan. /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Åh va bra! Min instruktionsbok är på danska så man får gissa ibland vad det står... :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Om du tycker danskan är ett stort problem och vill ha en svensk instruktionsbok så kan man ofta beställa och köpa sådana hos återförsäljaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ja, det kanske man kan kolla upp... har ju bara haft maskinen några dagar så jag får se när jag har testat ett tag hur det känns. Tack för tipset! :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.