![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hål i trikå av tryckknappar
Jag har några gånger fått hål i trikå av tryckknappar. Någon fler som råkat ut för det? Någon som har något bra tips på knappar, eller annat knep för att undvika det? Det är så himla tråkigt när det blir hål i något man lagt ner tid på att sy. :-(
Kan ju tillägga att jag brukar använda pryms tryckknappar (10 mm diam, och på ut- och insida ses bara en metallring) och numera tång, förut medföljande verktyg och hammare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Förstärk med vliseline!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har testat det några gånger, men inte tillräckligt för att säga om det hjälper - men då ska jag fortsätta med det! :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har satt tryckknappar i påsytt kantband. Det blir ju flera tyglager och både overlocksöm och täcksöm. Det btukar hålla utan vliseline.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jo, där brukar det hålla, men det har blivit hål när jag satt knapp mitt på tyget (omlottbody). Satte några extra lager vanlig trikå, men det blev hål ändå. Trikån avlastar kanske inte drag tillräckligt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Är det knappar för jersey du har?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
På en omlottbody kan man sy in en tygflärp i sidsömmen som räcker ut på tyget där tryckknappen ska vara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja, det är jerseyknappar.
Jag har sett flärpar på en del mönster (och någon köpt body), men tycker det känns besvärligt. Men visserligen är det ju värre att få hål i tyget på färdigt plagg... Får kanske göra så, när jag hittar tid för att sy omlottbody nästa gång. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.