Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-28, 21:41   #1
Kimelim Kimelim är inte uppkopplad

Question ta bort/fälla kniven på overlockmaskiner??

Hej!
ska köpa mig en overlockmaskin. Men vill ha en där kniven går att ta bort eller fälla undan. Hur vet jag att det går? heter detta något särskilt i produktbeskrivningen som jag missar?

Någon som har tips på en bra nybörjarmaskin? Har kollat runt lite och läst en del men ändrar mig hela tiden...! Jag vill ju ha en enkel maskin som INTE krånglar. Men den ska inte vara så enkel så den e skit heller!
Kimelim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 09:42   #2
bila bila är inte uppkopplad

Det går att fälla med kniven på alla overlockmaskiner.
Jag har haft den brother 3034D dom var lätt att använda och gick bra. Jag nyligen sålt den för jag har köpt en babylock som kan lite mer. Men jag var mycket nöjd med Brother. Jag var nybörjare precis som du. Den var roligt att sy på, och fungerade bra man trädde den rätt. Jag var nybörjare och jag tror den är en av dom bästa maskinerna för just nybörjare.
Jag köpte min från england. Det följde med en DVD och jag tittade på den. Och sedan var jag igång och sydde mindre än en halvtimme.
Det svåraste är just att trä en overlock. Det är 3-4 trådar som ska träs i olika banor. Och alla måste bli rätt. Brother har uppritat med olika färger på maskinen hur man trär den.

I Sverige kostar den ca 5000 kr butik. Något billigare i varuhus. Men då får man inte hjälp med utbildning och support.
I England kostar den ca 2700 kr (det varierar lite med vad pundet står i)
http://www.gursewingmachines.com/ och http://www.sewingmachines.co.uk/ är seriösa företag som många på sysidan anlitar.

Köper du från england får du ingen utbildning i maskinen och ingen butik att gå tillbaka och fråga. Ska ut utnyttja garantin måste maskinen tillbaka till england.

Har du mellan 11 000-22 000 kr att satsa på en overlock då är Babylocken helt underbar. Den har lufträdning, man trycker vara på en knapp så träds den. Den ställer in trådspänningen automatisk. Jag tror knappast någon är missnöjd med Baby lock, men då är du upp i overlockars RollsRoyce.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 11:18   #3
silla silla är inte uppkopplad

Baby lock Eclipse (med luftträdning) från England kostar nu 749 pund, ca 7.700 kr. Ett mycket prisvärt alternativ om man kan tänka sig att importera maskinen och avstå från svensk bruksanvisning.
Lycka till med din maskin, vilken det blir.
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 10:33   #4
Kimelim Kimelim är inte uppkopplad

Tack! det är precis en sån brother jag har kollat på från England. Nu känns valet lite lättare! Hade tänkt lägga Max 8000:-

Och kniven går att ta bort på ALLA overlocks?? D e ju perfekt.
Kimelim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 10:43   #5
Daffy Daffy är inte uppkopplad

Jag har en brother 1034 som jag köpte för 3000:- Vet inte om den finns längre men jag har varit jättenöjd med den. Är en bra första overlock. Man kan ta bort kniven helt, jag har sytt utan den då jag råkade ha sönder kniven vid ett tillfälle. (Jag klantade mig, så det är inget som beror på maskinen). Tillbehören är väldigt dyra att köpa från brother i sverige men jag beställde ny kniv på ebay och fick den på 3 dagar till hyfsat pris.
Daffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 11:46   #6
bila bila är inte uppkopplad

Har du tänk att lägga 8000 kr. Satsa då på en Babylock Image wave från England. Då får du en toppenmaskin, som jag tror att du inte kommer att ångra.
Brother är prisvärd och mycket bra, men Babylock är mycket bättre och spelar i en annan division. Dessutom får du lufträdningen som är helt underbar. Babylocken har automatisk trådspänning också.
Waven har en sorts vågsöm som är mycket dekorativ som bra finns hos Babylock på deras Wave maskiner.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 20:17   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

En sak kanske bra att tänka på och man kanske inte vet som nybörjare, är att även om man fäller bort kniven så kan den inte sytt "mitt på" tyget för tråden kastas om kanten.

Förmodligen vet du redan detta här men det är bättre att skriva än att du sitter hemma med en maskin och du haft andra förväntningar.

Om man vill sy "mitt på" så behöver man coverlock. Finns ju också kombinationsmaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 09:59   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jag har en Bernina 1100DA, helt suverän overlockmaskin. Stark,
mycket stark skär och syr genom jeanssömmar. Lika bra syr
den på silke. Den drar inte heller. Kniven går lätt att fälla undan. Motsvarigheten, en utvecklad modell av den heter
1150 MDA. Sedan har de även 1300 MDC med cover- och overlockstygn. Du kan gå in på http://www.bernina.se/product_overview-n5-sSE.html och läsa om maskinerna. De är superlätta att trä. Jag tycker absolut att du även skall provsy Berninas maskiner.

Kolla hellre på för många maskiner än köp en maskin som du det visar sig att du inte är nöjd med för då blir det en dyr maskin.
Ta med egna provlappar som du syr med. Då kan du se ev skillnader
mellan maskinerna.

Tag god tid på dig innan du bestämmer dig för vilken overlock du vill ha. När jag köpte min höll jag på i månader, det visade sig i alla fall att jag köpte en annan maskin än vad jag tänkt mig. Fick spara mera och lägga till men det ångrar jag inte. Det blir ändå billigare än att hålla på och byta.

Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.