Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-05, 07:25   #1
bookia bookia är inte uppkopplad

Strul med en antik Singer

Hej,

jag har länge varit sugen på att lära mig sy men då jag är en fattig student har jag inte haft råd att köpa en symaskin. Fick dock ärva en gammal trotjänare från min pojkväns farmor. Denna symaskin är en Singer 431 från 1964 (manual på eng finns här, jag har den svenska som medföljde symaskinen) som jag har lämnat in på en symaskinsaffär och fått helt servad så den är rengjord, inoljad och ska funka felfritt.

Nu är jag ingen syslöjdsmänniska, i skolan har jag alltid föredragit trä- och metallslöjd. Syintresset har kommit nu när jag börjar bli äldre, så problemet är att jag inte har en susning om hur man använder en symaskin. Har heller ingen tillhands jag kan fråga.

Jag har följt instruktionerna i manualen till punkt och pricka när det gäller hur man ska trä på tråden. Som jag kan se är övertråden påträdd precis så som bilderna i manualen visar. Samma gäller undertråden.
Problemet är att jag inte lyckas få till trådspänningen. Jag har suttit i TIMMAR och försökt få till det men hur jag än gör blir det stora trådloopar på undersidan av tyget, men det ser jättefint ut på ovansidan av tyget.
Jag har ändrat på ratten som styr övertrådens spänning, jag har skruvat på skruven som styr undertrådens spänning men förgäves. Loopar blir det likväl.

Pojkvännens farmor bor inte här och hon är ändå halvdement så det går inte fråga henne om råd. Maskinen i sig har hon använt väldigt regelbundet då hon sytt det mesta för hemmet och 6 barn själv. Det är en arbetshäst helt i metall och får jag pli på trådspänningen kan jag nog ha denna maskin i minst 20-30år till, i alla fall enligt snubben på symaskinaffären.

Så jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig med denna huvudbry.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 07:43   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Det verkar som det är trådspänningen som "felar"

Ta ur undertrådshylsan, håll i tråden och låt hylsan hänga fritt, ramlar den neråt är den för lös.
Skruva åt den pyttelilla skruven lite i taget, spänningen är rätt när spolen åker ner några cm när Du gör ett "litet knyck".

Sätt in spolhylsan och provsy, blir det fortfarande trassel kan du spänna övertråden.

Är maskinen provsydd hos verkstaden efter servicen?

Trä om maskinen igen, det kan vara en liten "felträdning"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 08:27   #3
väskan väskan är inte uppkopplad

Gå tillbaka till butiken där du servade maskinen. Det brukar vara 3 månaders garanti på service.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 09:38   #4

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Det verkar som det är trådspänningen som "felar"

Ta ur undertrådshylsan, håll i tråden och låt hylsan hänga fritt, ramlar den neråt är den för lös.
Skruva åt den pyttelilla skruven lite i taget, spänningen är rätt när spolen åker ner några cm när Du gör ett "litet knyck".

Sätt in spolhylsan och provsy, blir det fortfarande trassel kan du spänna övertråden.

Är maskinen provsydd hos verkstaden efter servicen?

Trä om maskinen igen, det kan vara en liten "felträdning"
Maskinen är provsydd och den ska funka felfritt. Det är bara jag som misslyckas med något.

Om jag tar ur undertrådshylsan (den där plastgrejen som tråden är rullad kring, antar jag att du syftar på) och gör som du säger, då rullas ju tråden av. Förstår inte riktigt hur du menar. Hylsan fungerar ju som ett jojo, det rullar bara av om man håller i tråden.

Jag har spänt undertråden maximalt, dvs skruvat på den lilla skruven åt höger så långt det gick. Det har inte gjort någon som helst skillnad när det gäller looparna, de är exakt lika stora som när jag skruvar skruven tillbaka 2-3 varv åt vänster.

Vad menar du med "litet knyck"? Jag är gravt hörselskadad så jag kan inte förlita mig på hörseln tyvärr om det knycket du nämner är något som man ska höra.

När jag skruvar på den lilla skruven ser jag ingen skillnad på spolen, den ligger ju plant och den verkar inte röra sig nämnvärt. Det kan hända att det låter annorlunda när man skruvat åt men det är inget jag kan avgöra, tyvärr.
Gammal 2011-03-05, 11:41   #5
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad

Hej.
En tanke slog mig då jag läste att du inte har sytt förut och det är om du har pressarfoten upp eller ner när du trär symaskinen. Pressarfoten ska vara uppe annars kommer inte tråden in mellan skivorna i trådspänningen och då blir det trassel under tyget.
Hoppas du får ordning på maskinen för det är sååååååååååå roligt att sy.
Lycka til/lapplotta
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 11:47   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Spolen ligger i en spolhylsa.

Går det ta ur spolhylsan med spolen i, eller lägger Du ner spolen med undertråden direkt i?

Är det en spolhylsa man kan ta ur så kollar man trådspänningen som jag förklarade.
Här är det synen som är det viktigaste.

Spolen ska inte röra sig när Du spänner den lilla skruven, det är en liten bricka som Du justerar med den.
är det rätt skruv du skruvar på, det brukar finnas 2 små skruvar.

Fungerade maskinen och det blev fina stygn när den kom från servicen är det troligen du som inte trätt maskinen som den ska.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 18:04   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Jag tycker du ska ta med maskinen till servicestället igen, packa upp den och be att de provsyr igen. Sen borde de titta på när du syr. Det tar ju bara nån minut. De flesta i symaskinsbranschen är bra serviceminded. En glad och tacksam kund brukar ofta vara bra reklam och lojal, det vet de.

Men innan du gör det, så kolla att du FÄLLER NER PRESSARFOTEN innan du syr.
Jag har mer än en gång träffat helt förtvivlade nybörjare som gjort allt rätt utom det, och då blir stygnen just i stora öglor på baksidan.
Är det bara det, så är ju allt bra sen! och du behöver inte känna dig "korkad", tillomed jag glömde det en gång när jag hade bråttom, fast jag har skräddarexamen .
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 05:00   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Enklast är ju att du tar med maskinen dit de servade den. Och be dem visa hur man gör...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 10:42   #9

Jag har ingen bil eller någon att fråga. Maskinen väger bly så det är inget jag kan släpa med mig till syaffären som ligger lite avsides.

Nu har det uppstått ett nytt problem. Jag köpte nya jeans som jag måste sy upp. Tar fram maskinen, rullar upp blå tråd på en tom spole, monterar tråd och allt och ska sätta igång att sy, men nu vill inte maskinen fungera.

Jag har skruvat åt snurrplattan till höger (återställde från spolmatningen) men när jag trycker på trampgrejen för att sy börjar maskinen tjuta men nålen rör sig inte. När jag försöker föra nålen upp/ner mha snurrplattan, går det inte heller. Det tar emot. Vad kan det vara?

Testade att ändra till spolmatning igen och det fungerar utmärkt. Ändrade tillbaka till sömnadsinställning och det tar stopp igen. Jag fattar ingenting.
Gammal 2011-03-07, 11:37   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det är nog glapp inuti... Det bästa är att den får service. Det låter verkligen som att den vill ha lite välbehövlig service.

Jag har inte heller bil eller körkort men jag har släpat på tunga kolosser till service... T.ex. en helgjuten metallmaskin från 40-talet, en sådan där utan underrede som skall sitta i ett bord... Det går! Lägg i en sådan där stor blå ikeakasse eller på en kärra. En liten kärra är lättare att få låna än en bil.
Och jag är inte direkt stark... Bara det man är envis så går det mesta. ;D
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 08:08   #11

Jag fick anlita pojkvännen som fick bära symaskinen till syaffären. Jag har trasig axel och maskinen väger säkert 13-15kg så med hjälp av pojkvän och lokalbussar kom vi till affären.

Väl där konstaterades att maskinen är bara att slänga och jag har nu köpt en ny symaskin, Elna Sew Fun som är en bra maskin för nybörjare. Har redan lagt upp ett par byxor och reparerat min jacka. Det var ett rent nöje att sy när allt funkade som det ska.

Den nya maskinen är hemskt plastig, den ihåliga plast"plattan" som man kan ta loss för att frigöra friarmen kommer loss hur lätt som helst, så den har jag fått säkra med några bitar tejp på väl valda ställen. Fördelen är att maskinen väger ca 6kg så nu kan jag flytta på den utan att få axeln ur led.

Nu ska jag sy klart min efterlängtade fula handarbetsväska och sen har jag tänkt börja prenumerera på Burda Easy Fashion för att se om jag kan få ihop något bärbart åt mig. Spännande det här.

Tack för alla tips och hjälp. Har ni fler, emottas de tacksamt.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.