Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-27, 09:14   #1
Cissa Cissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
Hjälp, det blir hoppstygn

Jag har en Janome 644 som inte ens är ett år gammal. För 2,5 vecka sedan dog motorn och nu har jag äntligen fått tillbaka maskinen efter att motorn bytts ut.
Problemet är bara att nu blir det hoppstygn HELA tiden. Min maskin har aldrig tidigare gjort ett enda hoppstygn, så det känns ju lite konstigt. Jag har bytt nålar och trätt om maskinen typ 100 ggr.
Är det någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Jag börjar bli smått desperat, med alla julbeställningar som ligger och väntar.
Cissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 10:06   #2
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
hejsan, om du inte hade problemet innan motorn dog - måste det hänt något när dom reparerat den, Jag skulle ringt dom igen och frågat vad som kan ha hänt. Hoppas det är enkelt fixat nu när du har massor att göra..
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 07:34   #3
Cissa Cissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
Jag har ringt till butiken, som i sin tur ringt till reparatören. Han säger att maskinen gick hur bra som helst när han testsydde efter motorbytet. I butiken tror de att det bara är jag som trätt maskinen fel. Tycker att det är väldigt konstigt, om jag helt plötsligt inte kan trä maskinen när jag har gjort det hundratals gånger tidigare utan problem.
Åhhhh... jag sliter mitt hår. Varför måste sådant här hända när man har som mest att göra?

Om någon har några förslag på vad som kan vara fel, så ös på bara. Jag är beredd att testa vad som helst.
Cissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 12:05   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Har du rensat mellan trådspänningsbrickorna? Det kan ibland ligga en näsan osynlig trådsnutt där och krångla. Man kan dra en tandtråd fram och tillbaka där.

Har du samma trådsort som du brukar? Prova att byta.
Du sätter väl i nålen ordentligt "upp i botten".

Jag tycker du ska begära att de tar in den igen, eftersom den inte krånglade förut. Det finns något tekniskt med inställningen av timingen (eller vad det heter, minns ej exakt, Ichigo vet) det betyder hur undertråden möter övertråden, som reparatörer brukar ställa in. Fråga om de ändrat den.
Det måste ju vara så att du gör likadant som du gjort hela året. Stå på dig!!!!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 18:40   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag brukar prata om timingen när det pratas om vanliga symaskiner... Men overlock har jag inte så stor erfarenhet i, tyvärr.

Det jag tycker är att du ska stå på dig när du kontaktar butiken. Har du köpt den fysiskt? Då kan du åka med den och visa hur det går till när det strular för dig.

Annars kanske du har möjlighet attt videofilma (många kameror och mobiltelefoner har inspelningsmöjlighet) och skicka till butiken?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 01:37   #6
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Angry spolen?

Du ska väl ha garanti på reparationen? Om du testat allt det man ska göra när man får hoppstygn så är det ju något fel...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 11:55   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 522
Att den inte gjorde hoppstygn när reparatören kollade innebär inte att det inte gör det nu. Reparatören kanske inte kontrollkörde den tillräckligt länge. I alla fall så gör den det nu och det är väl 5 års garanti på maskinen?

Tillbaka med den till säljaren.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 18:39   #8
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Om inte annat så får väl säljaren trä maskinen och visa hur galant det går när de gör det! Eller fixa felet då det visar sig att de inte lyckas?
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 21:42   #9
Cissa Cissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
Problemet har varit att maskinen är köpt i Stockholm och jag bor i Örebro. Det är ju inte bara att svänga förbi.

Jag har ringt butiken många gånger och lät väl tillslut så desperat att de blev oroliga för vad jag skulle ta mig till

Idag fick jag således hembesök av reparatören som lyckades fixa till maskinen så att den fungerar igen. Han sa t.o.m. att jag kan ringa honom när som helst om jag behöver hjälp igen. Det kallar jag service
Cissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 23:36   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 522
Jaa, det är service det. Vad bra. Oj, så knasigt det kan bli när man köper i en stad och lever i en annan. Det gäller att kontrollera att garantin och rep gäller i ens stad i alla fall. Det borde det göra eftersom det är fabriken som betalar reparationerna. Har du kollat det?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 05:43   #11
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Har man en ny maskin med garanti så spelar det ingen roll i vilken stad man köpt den utan när man får problem ska man lämna den till närmaste auktoriserad symaskinsaffär (alltså där t ex Janome säljs) eftersom det är fråga om garanti så ska maskinen lagas av en som har behörighet eller gå tillbaka till generalagenten el. deras verkstad. Så är det ialla fall för Brother med veterligen. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 22:17   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 522
Ja, det är det jag menar att så borde det vara för så är det med t ex citizen klockor med flera märken som jag har varit i kontakt med. Det är fabriken som betalar notan eftersom det är garanti. Är det så att det gäller en skada som går med försäkring då bör man kolla upp det vid tecknandet för då är det försäkringsbolaget som står för notan. Säljaren står endast för garantier på begagnade maskiner o i så fall de som är efter fabriksgarantin eller ägarbyte. Så har jag fattat det men jag kan ha fel... Någon som vet???
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 16:30   #13
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Det stämmer alldeles precis, säljaren brukar ge en garanti på 3mån upp till 1 år på beg. maskiner beronde på hur gammal maskinen är. När jag köpte min Diamond som fabriksgarantin precis hade gått ut på eftersom maskinen var över 1 år när den såldes från butik så gav min säljaren 1 år garanti på den. Men vad jag förstår så är det upp till säljaren hur lång garanti han vill ge. Nu när min maskin krångla här i USA så fick jag i alla fall stå för kostnaden 2500 kr själv då jag inte kunde skicka maskinen till min butik i Sverige, shit happens!

Ett tips till alla som tänker köpa demo maskiner är att verkligen kolla upp hur gammal maskinen är. Seriösa säljare brukar göra sig av med demo maskiner inom 1 år, alltså innan fabriksgarantin går ut och då har man som köpare i alla fall från Husqvarna full garanti på maskinen. Tyvärr så finns det säljare som hävdar att maskinen är en demo maskin trots att den är över 1 år gammal och då gäller ingen mer garanti än den som säljaren ger.

Har en väninna som råkat ut för detta i Västerås, där säljaren hävdar att maskinen är en demo maskin trots att maskinen är från 2005 och har då ingen som helst fabriksgaranti kvar. Hon fick också betala ett pris efter detta, så mitt tips till er alla att var riktigt kritiska när ni ska köpa och kolla på lappen under maskinen där står när den är tillverkad samt även tillverknings nummer som ni kan kolla. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 21:35   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 522
Men det är fruktansvärt, vilken oseriös säljare. Funderade en gång på en begagnad brodermaskin men då kom jag ihåg att har den stått och broderat hela dagar på mässor m m så blir det många maskintimmar.

Skulle vilja namnge säljaren så att det kommer till allmän kännedom hur denna säljare fungerar, men det är väl svårt då säkerligen ord står mot ord.

På mina Bernina maskinerna som jag har köpt har det varit 5 års garanti och jag har fått upp till 2 år på begagnad maskin som var 20 år när jag köpte den. Det är verkligen olika
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 21:45   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, precis, när det gäller brodermaskin så tror jag det är bäst med en splitterny en. Det är undantaget som bekräftar min regel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons