![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Här kommer en fråga om klädsömnad:
Jag har precis tänkt börja sy kläder till min dotter(har både en gammal bernina och en ny overlock). Jag vet hur jag använder mig av overlocken men om jag nu vill ha en raksöm som "dekor" hur gör jag då? för vanlig raksöm är ju inte elastisk...om man ska sy i interlock eller jersey då. Och hur gör man för att sy på "kantband" i dessa material?? Väldigt tacksam för svar och även andra tips! Karin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det brukar finnas på din vanliga symaskin en som heter elastisk raksöm. Det brukar se ut som en smal sickzack söm.
En annan som fungerar jättebra på stretch är våffelsömmen, jag vet inte om du har den. Det brukar vara bra att fålla med och den är superelastisk. Annars kan man fålla med tvillingsnål (två trådar upp till och en på spolen). När man syr i stretch bör man testa olika sömmar, Symaskinerna uppför sig inte lika, och strechtyger är också olika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Tusen tack för hjälpen! Jag får prova mig fram. Har upplevt att tråden många gånger går av när tex en tröjkant töjs ut lite. Finns ju även elastisk tråd, vad är den till för?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har fått tips på att använda mig av Wooly Nylon på undertråden när jag skall fålla med tvillingnål, tråden skall vevas upp på spolen för hand.
Har köpt hem men inte testat ännu. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.