![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur sy smala ärmslut m over/coverlock?
Hur bär man sig åt för att fålla upp smala ärmslut på barnärm m coverlock alt sy fast mudd m overlocken? Finns ju ingen friarm som på en vanlig maskin. Måste jag sy det innan jag syr ihop ärmen som jag gör på dockkläder?
Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja, du syr på mudden först och syr ärmsömmen sist (som på dockkläder).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
men...då blir det ju snyggare med min gamla maskin
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kan du inte gör dubbelt så långa muddar då, så uppviket sker på själva mudden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Funkar det inte att vända själva hålet på ärmen uppåt, så att man liksom har syfoten innen i ärmen när man syr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det är preces som Boel säger. Man vänder ärmen ut-och- in och syr med pressafoten inne i ärmen. Lite pilligt i början, men som med allt annat. Det är bara att träna....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
okej, vad bra. då får jag testa. Man blir lite låst i sitt sätt att tänka. Tack för tipsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag tycker det är lättare att sy muddar på overlocken än
min vanliga maskin ! Jag syr mest kläder till dvärghundar, och muddarna är då ca 8 cm runtom. Vill absolut inte ha muddsömmarna så avigan syns, var lite orolig över hur det skulle bli med overlocken, så det var skönt att konstatera att det faktiskt blev lättare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ett jätte pill är det. Jag brukar lägga ärmen som en rundcirkel och sy men man skulle behöva ha fler armar som kan hålla bort tröjan så den inte snurrar in sig och fastnar. Jag vet inte om ni riktigt förstod min förklaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Sy i korta etapper och vik undan tyget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:00.