![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp med klänning
hejsan!
Jag håller på att sy en klänning, som består av en överdel (byst) och en "kjoldel". "överdelen" ska vara väldigt tight och kjoldelen ska vara vid. (heter "överdel" eller bysten igentligen "liv"? har inte riktigt förstått vad "liv är"?) Hur ska jag få ihop kjoldelen med överdelen på bästa sätt? ska jag rynka kjoldelen först? Ska jag rynka kjoldelen med smock? Eller ska jag nåla ihop och sträcka tyget hela tiden medans jag syr, så att det går ihop? Jag behöver hjälp fort, den måste bli klar tills imon... ^^ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har ingen aning hur din klänning ser ut men du skall definitivt inte sträcka överdelen/livet så den passar underdelen/kjolen.
Det låter som du skall sy två rynktrådar och dra ihop kjolen med dem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Okej.. Men, ska man inte sy en smockrad och rynka med hjälp av den? för annars kanske rynkningen spräcks när man tar på sig den?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ingen som kan hjälpa mig? behöver hjälpen fort!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
du har väl någon typ av knäppning? antingen blixtlås eller knappar, öppningen/knäppningen går ju från livet ner i kjoldelen, där får du vidden du behöver för att komma i den.
rynka till samma vidd som livets underdel, lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej, ingen knäppning eller blixtlås.. Är stretch tyg, så behövs ju igentligen inte något sådant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
ok
då e de bäst att använda en töjbar söm |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Vad hade du tänkt använda för söm för att sy ihop delarna?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
rynka kjolen med två rynktrådar och sy fast den mot livet med en elastisk söm, mellan rynktrådarna. Sen får du väl se om du kommer i den utan att ha öppet någonstans, blixtlås i sidan kanske? Töj inte livet när du syr. Livet = överdelen på klänningen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Sen ska du dra bort rynktrådarna när du är klar, de är inget snyggt om de sitter kvar. Vill du ha såna kvar får du kanske välja någon annan slags söm men då antar jag att det blir svårt att rynka ihop kjolen. Du ska ha långa stygn på rynkningen annars går det inte att dra ihop stygnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
Och varför ska man ta bort dom sedan? det är väll lite väl pilligt? Man kan ju sy under dem rynksömmarna, för då är ju dom sömmarna inne i klänningen?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Det blir inga "veck" i rynkorna när Du syr mellan rynktrådarna.
Det är inte pilligt att dra ur rynktrådarna, de är ju sydda med tråckelstygn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Du kan sy rynktrådarna (och ja det ska vara två rader, blir mycket snyggare rynkor då) på maskin. Sy med långa stygn och släpp på trådspänningen, då är det lätt att rynka och att dra bort dem efteråt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
Citat:
Det blir mycket snyggare om man syr mellan två rader av rynktråd, har du bara en rad och syr nedanför den när du syr fast kan tyget vecka sig. Sök på rynka tyg på google så får du flera uppslag att kolla på. Det kanske finns på youtube också, jag vet inte vad rynka heter på engelska dock. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.