Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-12, 10:15   #1
jarunka jarunka är inte uppkopplad

Hjälp med Swallowtail Lace Shawl

Swallowtail Lace Shawl

--------------------------------------------------------------------------------

Har fastnat i beskrivningen på SLS och kommer inte vidare. Finns det nån / några änglar som har stickat schalen och kommer ihåg tillgångasättet. Jag är inte så duktig på engelska om det kan bero på det...Chart 1 och chart 2 gick bra, men nu är jag i övergången till chart 3A och det bara krånglar...
Hoppas på svar
jarunka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 10:36   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad

Jag har stickat den några gånger, och vad är det som är fel? Har du får få/många maskor på stickan kanske? Det felet hade jag några gånger, så det blev mycket repa upp och svära...

Men hojta till så ska vi se om jag kan hjälpa till.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 12:11   #3

Tack snälla för att du vill hjälpa mig!
Den första raden på Chart 3A var bara rätt, tillbaka avigt och slutantal 199 maskor - allt detta stämde. Men sen! Rad 3 får jag inte ihop, om jag följer beskrivningen, då får jag iställer 203 m nånting på 180....altså mycket mindre än på rad 2. När jag räknar på schemat, då ser jag att jag minskar antal maskor mer än skapar nya. Dessutom får jag inte den centrala rapport att stämma till att avsluta 8 m innan mittenmaska, och samma sak gäller på den vänstra halva också. Altså gör jag / tänker jag fel nånstans....
Gammal 2010-06-12, 15:17   #4

Hmm, du måste missa något omslag eller sticka ihop för många gånger. Du glömmer inte bort att göra omslag innan och efter nupparna? Och du råkar inte sticka ihop onslaget med nupparna sen på det aviga varvet? För det kan vara lätt att sticka med dom om man inte tänker på det varje gång.

Det låter ju som om du har rätt antal maskor i alla fall, eftersom man ska ha 195 innan man börjar med Lily-mönstret, och ha 199 efter att man stickat det första räta varvet.
Du har inte råkat sticka någon maska för lite mellan nupparna? Där kan det ju försvinna maskor med.
Du kan ju göra små stickmarkörer av garn och sätta mellan varje rapport, men då måste du hålla på och flytta på dom.
Gammal 2010-06-13, 09:10   #5

Jupee! Jag har hittat felet och ordningen är återställd !!!
Felet var att jag missförstod beskrivningen på nupps. Har stickat k1,yo,k1,yo,k1 men inte i en och samma maska...
Tack än en gång för hjälpsamhet och emapti, det hjälpte på den mentala sida. Det är inte uteslutet att jag behöver återkomma med frågor om hjälp, sjalen är inte klar än.
Gammal 2010-06-13, 12:04   #6

Haha, vad bra att det ordnade till sig
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:03.