![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Korsettskenor???
Jag letar efter korsettskenor som jag kan använda när jag syr klänningar etc. Var kan jag få tag på det? Hittar inga...
Tack på förhand! MVH Emm Senast redigerad av ulindh den 2010-03-31 klockan 19:49. Anledning: Länkning till egen hemsida, inte tillåtet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vet inte om du menar riktit korsettstål.
I klänningar används oftast plastskenor som antingen sys på eller träs i kanaler. Jag tror de heter rigelineband och de går att köpa i nästan alla sybehörsbutiker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Okej, jag hittade banden men jag har fortfarande inte hittat själva skenorna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Forumvärd
|
Vilken typ av skenor är du ute efter? Stål? "Hela stål"? Spiralstål? Rigelineband? Synthetic whalebone? Det finns många slags skenor. Till korsetter använder man dock i allmänhet stål.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
som man ska ha i klänningar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Förmodligen ska du ha tunnare sladdrigare varianten då. Rigilene kanske. Plastfjädrar... För lite stabilare tyg kan du också använda de smalaste varianten av spiralstål (såna som bara är några millimeter bred) men de är inte vanliga.
Lättast att hitta är Rigilene. Men de är inte alltid roliga att jobba med.... Senast redigerad av ichigo den 2010-04-01 klockan 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Rigileneband kallas det. De ligger på en stor rulle i affären. Man köper så mycket man behöver och klipper i lagom långa bitar, då blir de ju skenor.
För att ändarna ska bli släta kan man mycket försiktigt låta dem gå igenom kanten på en låga. Det finns i två bredder, den bredare ger mer stadga. Det finns i svart och i vitt. När man syr fast de kan man antingen sy direkt i kanterna på bandet med raksöm, eller bättre sy fast ett band först (vanligt bomullsband t ex) och sen stoppa in skenan i kanalen, och så sy igen kanalen. Det som är bra med dessa plastskenor är att det inte blir problem med att tvätta klänningen. Försiktig vattentvätt eller kem. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.