![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tips på slitstark sockgarn.
Skulle vilja sticka sockar.
Har stickat i Fabelgarn men dom gick sönder i hälen ganska snart. Tips på bästa sockgarn...gärna färgglatt och starkt. Gärna lite blandning av ull. . Har stickat ett par för 5 år sen och sockarna håller än, men tyvärr vet jag inte vad det heter. Tacksam för svar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kanske var det Regina garnet, sockar av de garnet brukar hålla länge.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svaret Kanske det va Regina,men färgen va väl inte den roligaste. Har sökt efter det med andra färger men hittar inte.
Men vill ha lite färgglada sockar ..och slitstarkt Mer tips... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Två trådig Morjärvsgarn (ullgarn) sticka med en sytråd i häl och fot. Då blir den stadigare. Det knepet har används i vår släkt i generationer både farmors, mormors och mammas sockar har en sytråd med. Oftast i samma färg som garnet.
Går bra med annat tvåtrådigt ullgarn. Bra att växtfärga med också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Som "Gumpan" säger...sticka med en sytråd i hälen, gammalt knep jag också fått från mormor och farmor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det är med sorg jag konstaterat att Morjärvs ullspinneri har lagt ner tillverkningen av sitt sockgarn. Numera kan kan bara köpa lovvikagarn där.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Raggigarn. Eller det lite tunnare miniraggi.
70% ull och 30% nylon eller nåt annat härdigt. Finns numera i diverse roliga färger på din närmsta mataffär. (Eller nja, men någorlunda stor Ica eller Konsum.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Järbo garn har numera även ett mellantjockt raggsocksgarn som har det passande namnet Mellanraggi
![]() Annars rekommenderar jag Opalgarn, slitstarkt och dessutom helt underbart att sticka med och finns i massor av färgkombinationer. 75% ull + 25% polyamid (för slistyrkans skull) säljs bl.a av www.garnkorgen.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jaa, det är mycket tråkigt. Den ligger bara 18 km från min hemby.
Det är synd. för det är viktigt med sysselsättning i byarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.