![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Maskinen vill inte sy dit muddar!!!
Vad trött jag blir! Håller på att sy ett par babybyxor i jersey men när jag ska sy dit benmuddarna så surar maskinen. Provade först med fyrtrådig overlocksöm men när jag kom till skarven på mudd och byxa blir det stopp (jag har lagt muddskarven åt ett håll och byxskarven åt det andra för att det inte ska bli för tjockt). Tänkte då att det skulle fungera bättre med en overlocksöm med bara en nål men det blev samma problem. Jag försökte "veva" maskinen för hand över det tjockaste stället, men det är uppenbart att det tar i någonstans.
Jag borde väl tillägga att maskinen är helt ny (Pfaff coverlock 3.0) och så även nålarna (ballpointnålar, str 80). För övrigt är byxorna ihopsydda med fyrtrådig overlocksöm och den är ju ganska massiv,så jag förmodar att det är det som är svårt att komma igenom. Är det någon som har några tips att komma med? /Anette |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Prova med 90 nålar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för tipset men tyvärr hjälpte det inte. Har provat 90-nålar och dessutom bytt till vassare nålar, men det blir samma problem. Nålen skevar när jag kommer till skarven och så blir det stopp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Du ska ju ha EL nålar i din maskin. Prova att byta tiil det.
Jag har en likadan maskin och sydde muddbyxor i helgen utan problem. Har du ställt om knappen på pedalen till det snabbare läget? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack snälla rara du från både mig och min käre man som är dödstrött på att höra om mina overlockbekymmer!!! Jag har bara gjort en snabbtest men det verkar som att det fungerar nu. Det får bli ett nytt försök ikväll, jag håller tummarna att det ska gå bra.
Men jag måste passa på att fråga dig en sak till, eftersom du också syr barnkläder på samma maskin som jag nu skaffat mig. Vilken söm använder du för att sy ihop plaggen? Har du några andra tips för att hålla maskinen (och därmed maken ![]() Tack igen och trevlig helg! /Anette |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Skönt att det funkar nu. Vad gjorde du för att det skulle funka?
Jag använder mig mest av den fyrtrådiga sömmen eftersom den ger hållbara sömmar. Syr ihop både trikå och vävda tyger med den. Är det vävt tyg så lägger jag en extra söm med den vanliga maskinen efteråt. Coversömmen brukar jag dock variera lite. När jag syr coversöm har jag stygnlängden på mellan 3 och 4 inte 2,5 som det står i manualen. Där tyckte jag att maskinen inte riktigt syr snyggt om man har den på 2,5.Annars har inte haft något problem alls med maskinen. Enda nackdelen är väl att den syr lite långsamt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag vet inte om det var EL-nålarna eller att jag knäppte om till den högre syhastigheten som gjorde susen. Jag ska sätta mig ikväll och göra lite syprover, så att jag lär känna maskinen ordentligt.
Jag tänkte på det här du nämnde om den fyrtrådiga overlocksömmen... Igår sydde jag ihop ett par byxor med den och det blev väldigt bra och fina sömmar. Problemet uppstod när jag skulle sy dit muddarna och skulle få maskinen att köra över skarvarna. Man vill ju lägga muddens skarv vid den inre bensömmen så att den syns så lite som möjligt och det är klart, det blir ju lite tjockt just där. Gör du likadant och använder du då den fyrtrådiga sömmen och får det att fungera? Det känns som att man måste kunna kräva detta av en så pass dyr maskin som denna - jag har ju köpt den för att kunna sy det mesta av mina barns kläder och villkoret är ju att kläderna håller lika länge som de man köper i affären. Tack för tipset om täcksömmen - det ska jag komma ihåg. /Anette |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja jag använder den fyrtrådiga till att sy på muddar. Maskinen klarar det galant trots att det ju blir en massa tyglager att sy igenom. Det klart att man vill ha hållbara sömmar med en sån dyr maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.