![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vilka sömmar trivs ni bäst med?
Jag har en femtrådig Singer sedan i höstas och syr mycket av mina barns kläder. Jag tycker att utbudet i affärerna är väldigt begränsat och könsuppdelat och vill att mina barn ska ha färgglada, mjuka, lekvänliga kläder. Dessutom är det ju roligt att sy - särskilt nu när det trycks så mycket fina tyger!
Vilka sömmar använder ni andra som syr mycket i mjuka tyger och vilka sömmar upplever ni som mest hållbara? Jag har använt tvåtrådig kantsöm och tretrådig overlocksöm mest, men borde nog gå över till förstärkt kantsöm för hållbarhetens skull. Jag har undvikit den lite grann eftersom en av nålarna ofta går av när jag kör över sömmar. Någon mer som har samma problem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Jag har en trevlig fyrtrådig och använder nästan enbart den 4-trådiga med inbyggd säkerhetssöm. Fungerar utmärkt till i stort sett alla tyger och, jag använder ju ändå min mest av allt till att sy sömmar innuti plagget. Jag lämnar helst inte kanterna råa, men, jag kan tänka mig att när jag kommer i gång med lite trikåkjolar till våren kan nog rullfållen komma att användas betydligt mer.
Samtidigt känns det nästan lite slöseri att sitta med en maskin med 9 olika sömmar och ändå bara använda två. Men, å andra sidan, på min "vanliga" har jag över 30 sömmar där jag bara använder 6... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag använder alltid "bara" 3-trådig overlock när jag syr trikåkläder.
Det har alltid hållit jättebra till barn-och babykläder och till baddräkter och vuxenkläder också! Jag har ju också professionellt sytt en massa balett- och teaterkläder. Där använde vi bara tretrådig overlock (!). Men vi brukade använda en speciell tråd "wooly nylon", som består av en massa luddiga småtrådar. Den är lite elastisk. Jag har sett att den används på vissa köpekläder. har inte köpt nån själv till hemmet, så jag vet inte var den säljs. På teatern fick jag också tipset att man kan sy en extrasöm med smal sicksack i innerkanten av overlocksömmen om man vill att det ska vara extraextra starkt. (har aldrig gjort det dock.) Jag kan lägga till att jag alltid är noga med att sy en "trådsvans" utanför tyget och sen fästa in den med hjälp av en synål in under overlocksstygnen. Det tar bara 10 sekunder. Sen är det ju superviktigt att använda en fräsch stretchnål, annars kan det bli små osynliga hål i tyget som gör att sömmen spricker sabbt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:06.