Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-22, 10:33   #1
mortuus mortuus är inte uppkopplad

kläder på bröllop?

hej alla!
jag ska på bröllop i sommar, slutet av juli, i gbg på ön orust...det blir säkert varmt o gött då. festen är nog utomhus men själva bröllopet i kyrkan. klädseln ska vara typ sommarklänning.
någon som har förslag? inte bara kläder utan tillbehör till också...brukar vara bra på att komma på sånt, men har extrem idetorka just nu...o ska jag hinna sy nåt måste det hända nu snart.
//mortuus
mortuus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 10:46   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Var på bröllop i helgen och en enkel sommarklänning med smala axelband passar jätte bra. Det borde finnas både enkla och svåraare att sy. som de här:

http://www.smartcart.com/1sew/cgi/di...tem_num=4444bk

Nästa är en söt modell men på ett bröllop bör den kanske gå lite längre ner, typ halva vaden.

http://www.smartcart.com/1sew/cgi/di...em_num=8370bur

eller

http://www.smartcart.com/1sew/cgi/di...em_num=8196bur

Sedan var jag glad åt min poncho jag sytt som var varm och skön på kvällen och så skyddade den mot mygg.

Glöm inte att ta med lite konfetti att slänga på brudparet. Ta inte ris eftersom fåglarnas små magar inte mår så bra av det.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 18:31   #3

ja tack det var bra tips.

så en kortare klänning är inte ett bra val? utan en lite längre...för att man inte får vara finare än bruden? eller andra anledningar...

det med konfetti var en bra ide...inte tänkt ta nåt med tanke på fåglarna just...
Gammal 2005-06-22, 18:56   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Det beror lite på vad som står i inbjudan. Om det står "kavaj", så är det kort klänning som gäller, dräkt eller eleganta långbyxor. Aftonklänning, även lång, kan man ha om man vet att de manliga gästerna har mörk kostym. Men ett sommarbröllop tillåter även ljus kostym. Står det "mörk kostym" ska damerna bära en elegantare kort klänning eller långklänning om det är ett bröllop efter klockan tre. Så om "etiketten" ska bestämma är det snarare en kort klänning som gäller.

Däremot är det kanske så att brudparet inte håller så hårt på etiketten i det här fallet, och då kan du ju välja som du vill. När jag gifte mig spelade det absolut inte någon roll vad folk hade på sig. Man förutsätts ju ändå som gäst klä upp sig, och jag kände inte att jag var ett dugg intresserad av att bestämma vilken längd det skulle vara på kjolarna hos mina gäster. Eller för den delen vilken färg kostymerna skulle ha. Ville någon komma i sin ljusa linnekostym var inte jag den som brydde mig. Kolla med brudparet om du är osäker.

Lycka till! /Annika

P.S. Vill du läsa mer om klädsel för gäster, titta på http://www.brollopsguiden.se/tips/br.../kladsel.shtml
Där har jag tagit informationen jag gett dig!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 21:05   #5
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad

Bara axlar i kyrkan...

Tänk på att man inte bör ha bara axlar i kyrkan om man t ex har väldigt smala axelband på klänningen eller så. Tur att det är modernt med korta koftor, finns söta på vero moda har jag sett och även på andra ställen...

Ha så roligt på bröllopet.

Sara

ps. det finns ris att köpa i zoo-affärer som inte gör fåglarna illa, snarare lite tjockare och mer välmående... ett tips är att värdparet i så fall delar ut små påsar med sådant ris i kyrkan innan vigseln, så får bruden ris i håret och fåglarna nått gott att äta
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 21:29   #6
tesslin tesslin är inte uppkopplad

på mammas bröllop hade många smala axelband men långklännigar (och sjal eller kofta i kyrkan), kan inte minnas att någon slutade över knäna (min egen kjol slutade precis under)
men jag har hört något om att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, ingen aning varför

i burdas sommarnummer kan jag tänka mig att det finns en hel del klänningar, och en del kläder lär ju gå att hitta i vanliga modetidningar om du vill ha inspiration, eller varför inte surfa runt på burdas sida eller neue mode stil. att googla på gowns eller prom dresses brukar också resultera i en uppsjö av vackra och inspirerande klännigar!

hoppas du hittar nåt!
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 22:55   #7

hur "annorlunda" kan man vara då? jag klär mig helst i svart...och passar ju kanske inte på bröllop...men kan inte tänka mig att ha en blommig o färggrann sommarklänning...men jag behöver inte vara svartklädd heller..utan annorlunda på mitt vis bara...
medan jag skriver detta kommer det över mig hur förbannat fjortis jag låter....förlåt för det.

tack för alla svar vi lägger ner det här.
Gammal 2005-06-23, 08:30   #8
ankan ankan är inte uppkopplad

Kapad tråd

Om du lägger ner tråden kanske jag kan få kapa den. Jag har också bröllopsbryderi. Min dotter gifter sig i augusti och jag skall sy klänningen. Vi har tittat i alla bröllopsmagasin, mönstersiter vi har kunnat finna. Nu har det dock uppdagats att dottern är gravid och kommer att vara "i halvtid" på bröllopet. Det skall bli ett utomhusbröllop på dagtid men hon vill nog ha lång klänning. Vi söker nån modell som kan rymma en mage som vi ju inte vet hur stor den är då. Utan att vara direkta mammaklänning. Jag önskar tips och ideer. Gärna V-ringat, halterneck eller liknande. Det börjar ju bli bråttom.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-23, 10:23   #9
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad

Kanske en klänning med empireskärning?De kan ju sys i ett voscose tyg om det finns vidd i mönstret eller jersey om det är en smalare passform,,,
De har fina klänningarav den här typen på Svenska mönster, kolla in modell 8v04 och 3v03.
Har själv beställt därifrån och är väldigt nöjd.

www.svenskamonster.nu[/URL]
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-23, 12:41   #10
Rutis Rutis är inte uppkopplad

Jag var inte gravid när jag jag gifte mig, men det såg ändå ut så =) så kanske min klänningsmodell eller något liknande skulle kunna passa?

http://store.sewingtoday.com/cgi-bin...I=20003&page=4

Min klänning satt då inte alls lika mycket åt som hennes...

http://bilder.egrelius.se/album16/04...arin_THOMAS_12
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-25, 07:39   #11
ankan ankan är inte uppkopplad

Vilken vacker klänning. Den sitter som gjuten på dig. Jag skall vidarebefordra bilden till min dotter. Tack för tipset.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-27, 07:30   #12
Rutis Rutis är inte uppkopplad

Jag tyckte inte att den satt som gjuten eftersom jag såg gravid ut =)
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-27, 12:44   #13
asynja asynja är inte uppkopplad

Min brudklänning sydde jag själv och den hade skärning under bysten. Där hade det fått plats en mage om jag haft någon då. Se mitt album för en bild.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 08:55   #14
solkatten solkatten är inte uppkopplad

Till min brors bröllop hade jag torkat rosblomblad och använde det istället för ris.
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:53.