![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mössan blir för stor!
Hej, jag gör min första mössa på rundstickor. La upp 80 maskor. Men det var ju precis så det räckte runt att sticka jag menar det stramade kring rundstickan. Antar nu att det finns olika "långa" rundstickor. Så till barn stl 5-7 år, hur långa stickor behöver jag köpa.
Den jag håller på med ska jag göra färdig och sy i tunn tunn resår så mössan sitter på ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar ha 40 cm till barn
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Man kan använda Magic loop också, så kan man använda så långa rundstickor man vill och ändå göra en liten mössa. Man kommer ju att minska maskorna på slutet och då kommer det inte gå på rundstickan ändå.
Magic loop film http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk /Mimmi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
bild
länken du sände verkade jag inte kunna kolla här via jobbet. Bifogar en bild om det är så här du menar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ser ut på bilden som om det är stickat med "magic loop".
Jag stickade en mössa på det sättet till mig själv. Fungerade utmärkt. Faktiskt smidigare än på strumpstickor tycker jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
ngn som kan förklara hur det går till att sticka enl ovan bild???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Enklast är nog att söka på youtube på magic loop.
Annars så kan jag försöka förlara med ord om jag kan. Lägg upp antalet maskor du vill att ditt "runda" objekt ska ha, låt oss säga 20 som exempel. Dela upp antalet maskor på mitten, dvs 10, dra där på mitten ut kabeln på rundstickan så du får en loop, (ögla). Den öglan ska alltid ligga åt vänster. Ta nu den bakre stickan och sticka de första 10 maskorna. När dessa är stickade så vänder du på arbetet så att öglan återigen är på vänster sida och stickar de tio maskorna. Hoppas att det inte blev för knasigt förklarat. Själv så tycker jag det oftast är lättare med bilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Jag kopierar ett svar jag gett tidigare någon gång:
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:15.