![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Någon sy-kunnig som kan vara snäll och hjälpa?
Har en jacka köpt från stadium som jag tycker mudden är för stor på, alltså att den sitter för löst. Det är en vinterjacka med luva med pälskant på.
Går det på något sätt att sy mudden mindre? Och om detta är helt omöjligt, går det då på något sätt att sätta in en resår eller dragsko i mudden och på så sätt få den lite mindre? Eller blir det helt galet då? Tacksam för svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Ja, det går att göra mudden mindre. Då måste du dock sprätta bort hela mudden, korta av den, och sedan töja den medan du nålar fast den igen. Det fungerar definitivt, men, jag skulle gissa på att resårmodellen är enklare.
Att sätta i resår går också. Fördelen med det är att du bara behöver göra en öppning i vardera ände som du trär i resåren i och syr fast den. Om problemet med mudden beror på att den töjs ut för lätt, och inte att den även i otöjt tillstånd är för stor borde det lösa problemet. ![]() Dragsko går också, även om jag inte tror att det blir så snyggt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Hej!
Ett tips kan vara att banka i två hålmärlor i vardera sidan. Sedan tar du ett band eller en metallögla av något slag och drar på så vis ihop jackan i sidan. Knyter du bandet från insidan jackan borde det inte synas, om du inte vill det. Om mudden är mycket bred så ta då fyra märlor istället. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
det finns ju "resårsytråd" att trä med vanlig stoppnål knyt fast nån snygg knapp i vardera änden
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:00.