Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-05, 18:59   #1
Jodine Jodine är inte uppkopplad

MAnual till min Husqvarna 6030?

Jag fick min pappas gamla symaskin, Husqvarna 2000 modell 6030, och har först idag börjat prova mig fram på de olika funktionerna. Allt gick bra till en början men nu syr den bara baklänges, det enda den kan sy framåt är sicksacksömmar, och stygnen blir sjukt små.. Vilka inställningar har jag ändrat på? Jag vill gärna ha "tillbaka" dom, men jag vet inte hur jag ska göra och vad som behöver ändras. Fick ingen manual med och hittar inget på internet.

Jodine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 19:02   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Det låter snarare som att något gått sönder, för såvitt jag vet finns det inget sätt att säga till en sån maskin att den bara ska sy baklänges. Däremot kan det bli så om den delen som ska läsa sömväljarna (bokstavshjulen, om det finns några sånna) spricker.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 19:05   #3

Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Det låter snarare som att något gått sönder, för såvitt jag vet finns det inget sätt att säga till en sån maskin att den bara ska sy baklänges. Däremot kan det bli så om den delen som ska läsa sömväljarna (bokstavshjulen, om det finns några sånna) spricker.
Men crap, jag som fick den nyss, och den har funkat i flera år innan... Mycket möjligt iofs att det kan vara någon av sömväljarna eftersom de sitter mycket hårt, och knappen som ska tryckas in när den väl ska sy baklänges känns glapp.

Jag får helt enkelt sy sicksacksömmar tills jag fått råd att lämna in den, det går ju att ändra storleken fortfarande så att det inte syns så mycket.

Tänkte också passa på att fråga hur man syr knapphål med denna? Har än så länge bara gjort dom manuellt eftersom jag inte hittat någon sådan funktion. Finns den och isåfall, hur/var?

Senast redigerad av Jodine den 2009-10-05 klockan 19:24.
Gammal 2009-10-05, 20:26   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Dessa verkar vara klena rackare, jag råkade ha sönder en när jag provsydde en gång.

De är snygga rent estetiskt med roliga färger och att man kan sy i olika växlar (ej att blandas ihop med hastighetsreglerare) så man kan sy starkare är en jättebra grej. Men de är gjorda av plastdelar som går sönder. Klart dåligt.

Men jag har också läst att om man väl fått den fixat och fått plastdelarna utbytta (ej lagade/limmade, utan utbytta mot nya) så håller de nog lika länge till. Kostar nog någon tusenlapp, har i alla fall fått det svaret en gång när jag ville göra det med maskinen jag pajade. Men det slutade med att jag aldrig köpte maskinen så det blev inget med det så jag kan inte säga personligen hur de fungerar efter fixandet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 20:26   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Jag har en bekant som nyss lämnade in en gammal Husqvarna liknande din. Den kom hem som ny! Hon hade hittat en symaskinsaffär som verkligen kunde dessa maskiner. De bytte ut lite delar som var utslitna vid knapparna/reglagen, och så dyrt blev det heller inte!
De här maskinerna är väldigt välbyggda och det brukar löna sig att lämna in på service. Se till att det blir på ett bra ställe, kolla på Husqvarnas hemsida där du hittar auktoriserade återförsäljare, ring till den där du bor och be om råd var du ska lämna in den.

Manualer på engelska för nästan alla modeller finns på nätet att köpa från USA.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 23:12   #6

Här kan du köpa en svensk instruktionsbok för 95 kr till modell 6010-6020. Den kanske fungerar att använda, ring och fråga!
http://www.symaskinsexperten.se/Rese...-6010-6020.htm

Manual på engelska att ladda ner för en femtiolapp:
http://www.ioffer.com/bi/mstickle01-...NUAL--18383626

Diverse fakta:
http://answers.yahoo.com/question/in...4205852AAlCxH0
http://www.fixya.com/support/t276739...den_model_6030
Gammal 2009-10-06, 10:49   #7

Tack för alla svar, ska kolla in hemsidorna så småningom, är just bara knapphålsfunktionen jag behöver veta Men fram tills jag fått ihop pengar till reparation får jag sy med små sicksacksömmar, det syns ju ändå inte på insidan av kläderna. Det är billigt för ytterligare 40 års hållbarhet (ev), men för dyrt för mig just nu.
Gammal 2009-10-06, 13:12   #8

Ingen aning om det finns en automatisk knapphålsfunktion på din maskin.
Men en kvalificerad gissning är att det inte finns det.

Hade en gammal grön Husqvarna när jag lärde mig sy, då fick man först sy ena "stolpen" på knapphålet med tät sicksack bredd ca 2, baklänges, sen tränsen med bredd 4,
sen sy framlänges nästa stolpe, sen sista tränsen, och så avsluta med 4-5 stygn ovanpå varandra(stygnlängd o bredd 0) för att fästa.
Du kanske har någon hjälp av det?

Senare hade Husqvarna maskiner där man ställde in olika lägen/siffror på något reglage för att sy de 4 momenten i knapphålet = Halvautomatiska knapphål.
Ev. har din maskin det??
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.