Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-18, 19:57   #1
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad

Vad kan man sy av pvc?

Någon som kan ge förslag på vad man kan sy utav PVC? Haklappar?
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-18, 20:31   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Det beror ju helt på vad du är intresserad av. Vill du inte kika in på mer "alternativt mode" så är i stort sett allting som mår bra av att vara hyfsat vattentätt en bra idé. Hakklappar, regnkappor, väskor är sådant jag har sett.

Sedan är ju det lite halvtrendigt också, så, kjolar och andra plagg finns ju i de vanliga affärerna, men, det tycker i alla fall jag tillhör de mer annorlunda plaggen.

Ska man vara lite mer praktisk så beror det ju först på om materialet är i stretch eller inte, och, sedan kan man i stort sett göra allt man skulle ha gjort i det materialet annars med sådan stretchgrad. Det andas dock inte så jättebra om du vill göra kläder.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-18, 20:36   #3

Jag syr mestadels saker till barn och praktiska saker till mammor. Såg snygga PVC tyger på nätet och bara funderade på vad man skulle kunna göra utav något sådant, har aldrig sytt i det förut nämligen.
Gammal 2009-09-18, 20:42   #4
Forumvärd

Ah. Tänk dig vaxduk ungefär, på samma sätt får du hantera det och samma saker går att göra av det.

Regnkläder är väldigt populärt just nu, även till barn. Gärna med roliga mönster och så. Haklappar görs ju ibland av vaxduk, så, det borde ju gå bra att göra även i pvc/lack. *Spånar* Sadelskydd? Badmössor tror jag det blir lite för stelt för...

Dukar att ha under när man ritar, eller håller på med kladdiga färger? Överdrag till barnvagnen? Dra-över-skorna-grejer så att man inte smutsar ner på golvet istället för sådana där blå engångssaker? Sydvästar? Går det att klä paraplyn? Skötvätskor? Sittunderlägg?
Gammal 2009-09-19, 08:44   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad

All pvc är ju dock inte lack. Både konstläder och tyger tänkta för regnkläder och sånt där man har till "kissunderlägg" till små barns sängar görs ofta genom att man belägger tyg med en yta av pvc.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 09:13   #6
Forumvärd

Visserligen, men, då brukar ju tyget i allmänhet inte benämnas pvc enligt min erfarenhet. Sådana sängunderlägg är ju frotté belagt med pvc t.ex. Sedan kan ju absolut konstläder vara gjort av det, men, det är sällan jag ser det betecknas som pvc heller... Jag har nog faktiskt inte sett något tyg betecknas som pvc som inte kunnat kvalat in under lack-kategorin. Men å andra sidan kan jag kanske vara lite färgad av den engelskspråkiga världen där lack just kallas för pvc.
Gammal 2009-09-19, 14:10   #7

För att sy regnkläder, måste man inte tejpa sömmarna på det? Har nämligen sytt ett regnskydd av regnklädestyg o köpte till tejp....men ack, det fastnade ju inte, gick ju att dra bort lika lätt. Har dock använt det utan tejp....men det kanske inte fungerar som regnkläder att strunta i?
Gammal 2009-09-19, 14:12   #8

Glömde säga att tack för ditt spån (eller hur säger man...man spånar ju...)...vet jag vilken riktning jag kanske ska spåna i....hoppas jag *ler*...vill komma på smarta ideer....
Gammal 2009-09-20, 07:44   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Fyller på med förkläde till kladdig lek. Så kan man sy vattentät söm. Det gör dom på tält, så goola lite på det.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:24.