Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-08, 13:44   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad

Cool Byxor - midjemudd och resår?

Hejsan!
Behöver lite hjälp för jag tänker lite fel när jag klipper till mönster, så de flesta byxorna blir väldigt stora i midjan och upptill.
Jag tror jag ska få mudden snyggt runt midjan, men byxan tillsammans med mudden blir väldigt lång och grenen blir väldigt lång!

Jo, jag klipper ut mönster typ storlek 98. Sedan vill jag lägga på en mudd, men jag tycker efter jag sytt på mudden så sitter byxorna nästan uppe i ärmhålan - men bara nästan Och När jag syr en bred resår direkt på tyget för att sedan vika ned och stick fast det så upplever jag att när killen sätter sig på huk så syns nästan kalsongen. Jag får inget bra mellanting på hur mycket sömsmån eller hur lite sömsmån (om jag ska ta bort lite tyg när mudden ska läggas på)jag ska ta när jag syr på respektive resår/mudd.

Någon som har lust att hjälpa mig!!!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 17:38   #2

puffar och hoppas på svar
Vill så gärna börja sy och göra helt rätt
Gammal 2009-09-09, 07:58   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Läste en tråd för länge sedan om en förväxling mellan gren och ben och den här effekten kunde uppstå. Är det möjligt att du blandat ihop det i mönstret?

Gör du eget mönster eller är det köpt?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 10:53   #4

Hmmm, nu när du säger det så Hmmmm, ska kolla ikväll. Men undrar när man ska lägga på mudd på en byxa, hur mycket/lite sömsmån ska man ta i så fall? Hur hög mudd(enkel) ska man ta så att de inte slutar uppe i ärmhålan
Gammal 2009-09-09, 11:04   #5

Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Hmmm, nu när du säger det så Hmmmm, ska kolla ikväll. Men undrar när man ska lägga på mudd på en byxa, hur mycket/lite sömsmån ska man ta i så fall? Hur hög mudd(enkel) ska man ta så att de inte slutar uppe i ärmhålan
Hej å hå, jag läste fel. NEJ, jag har inte "vänt" på byxorna. Det är att grenen och upp till midjan blir LÅNG, jag undrar bara eg hur mycket ni kortar av själva byxmodellen när man ska ha mudd på, tar ni ingen sömsmån eller kortare ni av ytterligare?
Hoppas på svar!!!
Gammal 2009-09-09, 11:16   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Man tar bort lika mycket som den färdiga mudden ska vara hög. Då får du samma höjd som i det ursprungliga mönstret. Trivs du inte med den modellen får du ta av mer eller mindre, men, det finns ingen allmän regel för det. Prova på barnet ifråga och markera var du vill att byxorna ska sluta upptill.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 14:21   #7

Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Man tar bort lika mycket som den färdiga mudden ska vara hög. Då får du samma höjd som i det ursprungliga mönstret. Trivs du inte med den modellen får du ta av mer eller mindre, men, det finns ingen allmän regel för det. Prova på barnet ifråga och markera var du vill att byxorna ska sluta upptill.
Tack, ska prova, tänk att det lätta kan bli så svårt ibland
Gammal 2009-09-10, 19:08   #8
Alexine Alexine är inte uppkopplad

Kolla också så att det inte är tilltaget för en resårkanal på mönstret för i så fall är det ännu mer som skall bort
Alexine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-11, 07:17   #9

Cool

Citat:
Alexine skrev: Visa inlägg
Kolla också så att det inte är tilltaget för en resårkanal på mönstret för i så fall är det ännu mer som skall bort
Tack för ditt svar!
Har nog fått kläm på det nu Mätte en par andra byxor killen hade från grenen och upp till midjan, överförde det till mina byxor med mudd så blev det ganska hyfsat till slut. Hyfsat så att han kan använda jeansbyxorna jag sydde!
Gammal 2009-09-11, 09:50   #10
Alexine Alexine är inte uppkopplad

Thumbs up

Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Tack för ditt svar!
Har nog fått kläm på det nu Mätte en par andra byxor killen hade från grenen och upp till midjan, överförde det till mina byxor med mudd så blev det ganska hyfsat till slut. Hyfsat så att han kan använda jeansbyxorna jag sydde!
Härligt!
Alexine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.