![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Problem vid konvertering från Excel till PDF i office 2007
Hjälp.
Jag gör beskrivningar och listor över mitt sortiment. Gör dem i excel 2007 (office 2007) sparar dem sen som PDF filer. (lätt att skicka) Text med bilder. Mitt bekymmer är att att om bilderna i mitt excel dokument skall hamna på rätt plats när jag konverterar till PDF måste läggas "fel". För att bilder skall hamna där jag vill (efter konvertering) Måste jag i min stationära dator lägga bilderna ca 1cm för högt. Så de täcker texten när jag tittar på det excel. I min bärbara dator handlar det om ca 8cm!!!!! (jobbar helst i den) Vad kan man göra åt det? Ni kloka sysidan medlemmar, jag behöver hjälp. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Sammanfogar du celler och lägger bilden i en egen cell?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nej jag infogar bara bilder på vanlig sett.
Borde jag gör på något annat sett ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej,
Jag har inte gjort om kalkylblad till pdf men ett fel som jag märkt annars med bilder är att man behöver gå in på formatera egenskaper för bilden i layout o lägga den som bakom eller framför text så brukar den "stanna" där den ska vara.. Vet som sagt var itne om det hjälper men kanske värt ett försök?!?! /Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipset Lena. Det gör jag redan när det behövs.
Fast det är mer användbart i world än i excel. I excel ligger ju texten i celler, de ligger kvar även om man infogar en bild. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hmmm ... det låter som att du lägger bilden i samma cell som texten... har jag tolkat rätt? Prova att lägga bilden i egen cell så håller den sig på mattan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack Tua för att du tar dig tid att svara.
Ja jag lägger text och bilder i samma celler. Har försökt efter ditt första svar att begripa hur jag skall göra "egna celler" till bilderna. Jag kommer inte på det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Oj hur ska jag förklara... Du har ju cell för texten och bredvid en tom cell.. eller hur? Där lägger du bilden.
Saknar du cell för bild på bladet så markera sista fältet du har a-b-c osv sen högerklicka och välj infoga kolumn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Bilden ligger ju oftast över flera celler.
Ibland kan ju något hörn ligga i en cell där det finns text. Ändrar storlek och flyttar tills bilden ligger så det ser bra ut. Misstänker att text och bild i samma cell inte fungerar? /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Du kan markera celler i rad och höjdled och högerklicka och välj sammafoga celler till bilden. Nä text och bild i samma cell funkar inte så bra om formatet på sidan är för stor, då glider bilderna iväg för att hitta plats.Pdf är ju oftast i A4 då måste exelbladet ha det formatet också när bilerna är på plats.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Nu har jag provat, vet inte om jag gjorde rätt.
Markerade celler högerkickade på Formatera celler valde sedan justering och sen sammanfoga celler. La bilden i den nya cellen. Gissar att det inte är rätt för det stod under textkontroll. Bilden betedde sig lika dant som förut när jag konverterde till PDF Spelar det någon roll vilken arbetsfältflik jag är under? /Bibbi ps om du visste vad tacksam jag är för att du tar dig tid att hjälpa mig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Oj om jag ändå hade exel installerat så jag kunde göra en bump till dig, det skulle underlätta.
Gå in i utskriftsformat på bladet och rota runt lite. Attans att jag inte har exel! Svårt att förklara när man inte kan simultantolka. Kom på en sak... väljer du utskritsområde på bladet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Nu har jag rotat där.
Hittar 4 flikar sida, maginaler, sidhuvus/sidfot och blad. Ingenting verkar handla om cellera skall innehåll en bild. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Ha ha det hade varit enklare att vara på plats.
Jag ska rota fram mitt office och installera och rota runt lite för tydligare information. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Du är så välkommen hit
![]() Gulliga du som försöker hjälpa mig /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:32.