![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan!
Efter några misslyckade försök och oroväckande klagande från symaskinen så frågar jag nu efter sysidans expertis ![]() Hur syr man fast kardborreband? Min maskin slirar mot kardborren så den kan inte mata fram den. Jag har använt den vanliga pressarfoten och försökte även med blixtlåsfoten med samma resultat. Mycket tacksam för svar! /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Det kan vara lite svårt!
![]() Jag har sytt fast massor av kardborreband, har då använt industrimaskin, då går det ganska lätt. Men även med en sån kan det vara problem med att tråden slits av av den hårda kardborren. Man får hålla uppsikt så man inte syr med en halv tråd och använda kraftig polyestertråd. Prova om det kanske går lättare när du använder en kraftig nål, 90-100. Man ska prova både med att sy raksöm(med LÅNGA stygn, ung 4) och med sicksack. Ibland funkar det ena bättre. Syr jag med raksöm syr jag två varv runt, då sitter det som berget. Din fråga var ju om pressarfot också: har du testat med en teflonfot? en sån man brukar ha när man ska sy i vaxduk och syntetskinn? Jag antar att det finns till Pfaff, den glider lätt på "konstiga" material där vanliga pressarfötter fastnar. Köp en sån!!! Du kan också fråga efter tunna teflonsulor som man kan klistra fast på den vanliga pressarfoten (fastnar själv, som klistermärken!) Ett bra knep jag tycker du ska testa om det bara fastnar är att lägga en remsa antingen vanligt silkespapper, tunt rivbart broderimellanlägg eller vattenlösligt genomskinligt broderimellanlägg (typ Solvy eller Supersolvy) under pressarfoten, ovanpå det du ska sy. Sen river du bara bort det eller löser upp det med vatten. Är det akut och du måste få fast dem går det också att sy för hand (tungt!!!), då får du använda kraftig knapphålstråd eller jeansdekortråd av polyester. Nu har du lite att prova!!! ![]() Berätta gärna hur det går! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tipset är att köpa kardborrband som är mjukare!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag brukar stryka fast det först med en liten bit Vlisofix mitt på (så att det inte blir ännu tjockare där man ska sy), både "tagg"- och "fluff"-delen. När det svalnat sitter det fast och rör sig inte när man syr.
Har inte testat med textillim, men det borde också funka. /Merja |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Känner tyvärr inte till din maskin, men du syr korsetter så jag antar att positionen på raksöm kan ändras från höger till vänster eller i mitten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.