![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Jag har inte sytt särskilt mycket kläder, och har två funderingar. Jag skulle gärna prova att sy t ex en body till sonen, men funderar då över kantningen. Jag har bara en vanlig symaskin (Pfaff expression 2026), hur ska jag göra för att få till det så bra som möjligt? Vanlig ostretchig snedslå kan väl inte bli bra? Jag har beställt en kantbandsvikare (tror jag det heter) och hoppas att jag kan göra egna av stretchigare tyg. Några tips för att få det snyggt när jag syr dit det?
Jag har sytt lite mössor i stretchigt bomullstyg, och sick-sackat (ganska bred och tät sick-sack) dit t ex stjärna eller en bokstav, men det blir lätt så bubbligt. Att sy först med raksöm skulle väl hjälpa det, men då blir det väl helt ostretchigt, så när man tar på sig mössan drar det ihop däröver. Någon som har en bra lösning? Senast redigerad av svirr den 2009-05-31 klockan 15:33. Anledning: precisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Oftast går det bra att göra trikåkanter av till exemple tunnt muddtyg eller av samma trikåtyg som du syr själva plagget av. Klipp bara en remsa precis tvärs mot "trådriktningen" så du får maximal elasticitet.
Snedslåvikare kan du nog inte använda till det här, men det behöver du troligtvis inte heller. Jag tycker det enklaste brukar att vara att vika det efter hand som jag syr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej
Det finns kantband att köpa för detta endamål. Om du går in och tittat på www.sykompaniet.se och söker på kantband. Det finns i flera olika färger och kostar 8:50 per meter. Har inte provat just detta själv men brukar handla mycket annat från dem. Lycka till. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej
har sytt massor av plagg i olika stretchiga tyger på min gamla Singer från 1960-talet. Jag syr med smalaste zig zag (1) och med kort stygnlängd (typ 1-1,5). Det blir bra. Använder färdigköpt snedslå för trikåtyger Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipsen!
Det låter svårt att få det riktigt snyggt med att vika för hand, men jag får väl prova det om jag vill ha det någon särskild färg. Annars tror jag att jag beställer färdiga. Har tagit prov på färdigt stretchigt kantband från tyg.se, men den var i sånt halvglansigt material, nästan som baddräktstyg. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.