![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sy med overlock
Jag har problem med att sy snyggt med overlocken när det inte är raka sömmar. Det blir inte ända in till kanten osv.
Hur gör ni när ni syr med overlocken och det inte är rakt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om det är svängda sömmar så är det till att lyfta och vrida ofta ofta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
mitt råd får bli att titta inte för mycket på nålarna som man gör när man syr på en vanlig maskin. Utan titta var du klipper.
Lyft bara i extrema svägar vanliga rundningar bör gå utan. jag tycker det funkar att göra så här. / Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Forumvärd
|
Anpassa hastigheten, och öva, öva, öva. Att lyfta blir sällan bra då det blir ett hack oftast i den mjuka kurvan. Jag har en linje vid pressarfoten där den innersta nålen går ner. Passar jag in tyget så att sömlinjen hamnar precis där så brukar det blir bra. Det kräver dock att man markerar var sömmen ska vara. Annars kan man klippa så att man vet exakt hur mycket som ska skäras bort av kniven och passa in där. Se bara till att det inte blir för mycket, då kan det vara svårt att få tyget rakt under delen som ska vara under pressarfoten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bästa tipset fick jag från där jag köpte maskinen: glöm att titta där det sys ihop, precis som Bibbi sa, utan titta där det klipper/skär i tyget och mata det rätt där. Svängda sömmar är lite kluriga, men att lyfta är oftast sista utvägen...
Övning är nog det som gäller! Ta något skräptyg och testa, testa, testa! Får du inte till det så snacka med stället där du köpte maskinen, brukar ju ingå små lektionen ibland, eller så visar de gärna, ändå! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har precis köpt en overlock och undrar med,hur sjutton svänger man? mjuka kurvor går rätt bra, även om den som första insändaren här skriver gärna vill lägga sömmen för långt från tyget. Men skarpa kruvor som när jag ska sy ihop ärm och sida på en tröja och jag måste byta riktning vid armhålan? Med den vanliga lyfter jag ju pressarfoten el lyckas ändå svänga. Här verkar det omöjligt?? Syr jag fram till ärmhålan och börjar sedan om? Måste jag förresten fästa trådarna för hand, glömde fråga försäljaren om det. Hur gör jag lättast då?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ang. kurvor i t.ex. armhåla: Träna, träna, träna.....Finns inga andra sätt skulle jag säga. Att lyfta är inte bra i en sväng i det långa loppet. Jag kunde inte heller fatta hur det skulle gå till men numera är det inga problem och det enda jag eg. gjort är ju att öva, öva och åter öva. Använd skräptyger!
Ang. fästa trådarna: Ja, en overlocksöm repar upp sig om du inte fäster den. Men, eftersom du oftast fållar upp nederkanten på en tröja så avslutar du sömmen där och när du då viker upp och syr över med en annan söm så har du ju fäst overlocksömmen.... En del vänder och syr tillbaka en bit men jag tycker inte att det blir så snyggt. Pilligt också. Annars kan man fästa snabbt genom att sicksacka lite grann i slutet av sömmen på vanliga maskinen. Det brukar man behöva gör någonstans på ett plagg iaf, svårt att alltid ha fållat överallt ;-) Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:09.