![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() ![]() Mamma har virkat en brudkrona, vet du hur man stärker en sådan eller vet du någon som vet eller kan du tipsa om någon bra hemsida? ![]() Frissan sa också att jag måste stärka slöjan som mamma en gång haftså om du har något sådant tips vore också bra!! Tacksam för svar!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kan köpa stärkelse på tub på vanliga mataffärer, typ ICA.
Det finns bland tvättmedel och sånt. Det heter Verda Stärkelse. Instruktioner för hur du blandar finns i förpackningen. Till kronan skulle jag tro att du vill ha en ganska stark blandning, något lättare för tyllen. Jag har hört att man kan stärka med sockerlösning, men om du har tänkt spara brudkronan finns nog risk att ohyra hittar den och äter gott på socker OCH tråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Till slöjan vore det nog bäst med Verda stärkspray, hoppas du kan få tag på det!
Annars en MYCKET svag tubstärkelselösning. Doppa och häng upp slätt. Till kronan en mycket stark lösning av Verda stärkelse på tub. Det viktiga är att du "skapar" formen när den torkar! det bästa är om den kan torka på en "form". Försök att hitta något av plast eller metall i köket som matchar formen, kanske en karaff eller tandborstmugg? Hittar du ingenting kan du i tillverka en form av kraftig papp. Tejpa rejält, och klä den sedan först med folie och så flera lager plastfilm (sån på rulle). Prova så kronan passar, doppa i stärkmixen , trä på den och låt torka HELT (det tar flera dagar). Stark sockerlösning fungerar lika bra. Ska du förvara kronan länge sen så bör du i vilket fall ha den i en plastpåse i en pappask |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
Ja och barn som kommer på att den smakar socker. Jag virkade en "brudkrona" i guldtråd till ett barnbarn som jag stärkte med florsocker och vatten. Efter ett fick jag tillbaka en sladdrig krona för omstärkning. Det var tom någon som försökt bita av en bit: ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Sockerstärkning
Jag gör för närvarande fjärilar i tovad ull md vingar av återbrukade spetsdukar. Dessa dukar får eleverna stärka i sockerlösning för att se hur man "gjorde förr". En brudkrona som jag sett var stärkt med sockerlösning och förvarades under en glaskupa och var lika fin som för30 år sedan. Vill du stärka i sockerlösning så koka en lag av lika delar socker och vatten. Det blir garanterat mkt stelt!
Även jag sög på min mormors dukar när jag var liten! Det blev en del "upptuggade" ändar på dom. ![]() Stinab1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() ![]() ![]() Textiliernas vägar är outgrundliga... Stärksprej eller tub: man får väl testa hur mycket som behövs, bäst att börja i god tid före brölloppet. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.