Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-31, 18:17   #1
ingeL ingeL är inte uppkopplad

Korta ner jackärmarna?

Har en skidjacka med ärmar som är ca 10-15cm för långa.Är det möjligt med hyfsat slutresultat att lösa det?Vet inte om bilderna duger för en bedömning?
http://img25.imageshack.us/my.php?image=everestcopy.jpg
ingeL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 18:26   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

På den bilden syns det knappt vad det är.
Om jag skulle korta av jackärmar så skulle jag göra en öppning i ena foderärmen.
Och dra fram avigsidorna genom den öppningen.
Sedan är det bara att korta av yttertyg och foder och sy ihop igen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 08:15   #3

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
På den bilden syns det knappt vad det är.
Om jag skulle korta av jackärmar så skulle jag göra en öppning i ena foderärmen.
Och dra fram avigsidorna genom den öppningen.
Sedan är det bara att korta av yttertyg och foder och sy ihop igen.
Tack för svaret.
Kan dessa ge en lite bättre bild av detaljerna?går att förstora 2ggr.
Jackan är lite dåligt sydd från början,åtminstone ur mönstersynpunkt.Men det är ett mindre problem.

http://img13.imageshack.us/my.php?image=96817263.jpg
Gammal 2009-04-02, 08:18   #4

Jag skulle korta av som jag tidigare beskrivit.
Gammal 2009-04-02, 14:23   #5

Citat:
Finns det något som en amatör som jag eventuellt kan göra,innan jag lämnar jackan till den som syr i så fall,ngn typ av förarbete?
Tid är ju pengar.
Jag måste ju ändå försöka hitta någon privatperson med lämplig kunnighet,att gå till en atelje blir helt enkelt för kostsamt.
Gammal 2009-04-03, 09:23   #6

Citat:
ingeL skrev: Visa inlägg
Finns det något som en amatör som jag eventuellt kan göra,innan jag lämnar jackan till den som syr i så fall,ngn typ av förarbete?
Tid är ju pengar.
Jag måste ju ändå försöka hitta någon privatperson med lämplig kunnighet,att gå till en atelje blir helt enkelt för kostsamt.
Finns det ingen skola eller liknande,man skulle kunna lämna in jackan till i Göteborg?Elevutbildning etc.
Brukar ju finnas möjligheter till kraftigt reducerade priser,inom massage,hudvård etc.om man vänder sig till elevutbildningar eller liknande.
Gammal 2009-04-07, 17:57   #7

Citat:
Så här ser marginalerna ut och jag behöver korta ner ärmarna ca 10-12cm.Ska man då kapa nerifrån armslutet sett,då försvinner ca 50% av dragkedjan.

http://img145.imageshack.us/my.php?image=11265438.jpg
Gammal 2009-04-07, 18:01   #8

Dragkedjan går ju korta av, eller flytta upp.
Gammal 2009-04-07, 21:43   #9
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad

Om jag skulle

korta av ärmen skulle jag inte korta den nertill utan i ärmkullen.

Sprätta ur ärmen inkl fodret, sprätta upp innersömmen så långt som du behöver för att kunna lägga ut ärmen och rita av kullen (Detta för att du skall få samma mått till ärmhålet efter du kortat ärmen.

Mät ut den nya ärmlängden mitt på ärmen, lägg den avritade kullens topp där och passa in den avritade ärmbiten (du får ev justera i sidorna)

Rita ut den nya ärmkullen plus sömsmån och klipp sedan av det överflödiga tyget.

Sy sedan först ihop ytterärmen och därefter fodret (som är enklast att sy ihop för hand med små stygn. (syns ju inte i alla fall)

Jag har själv motsatt problemen att mina armar är för långa och jag får förlänga men min man har korta armar så jag har gjort som ovan förut på en kavaj och det blev jättesnyggt.

Lycka till hur du än gör/ Gördis
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 07:10   #10

Citat:
Gaestis skrev: Visa inlägg
korta av ärmen skulle jag inte korta den nertill utan i ärmkullen.

Sprätta ur ärmen inkl fodret, sprätta upp innersömmen så långt som du behöver för att kunna lägga ut ärmen och rita av kullen (Detta för att du skall få samma mått till ärmhålet efter du kortat ärmen.

Mät ut den nya ärmlängden mitt på ärmen, lägg den avritade kullens topp där och passa in den avritade ärmbiten (du får ev justera i sidorna)

Rita ut den nya ärmkullen plus sömsmån och klipp sedan av det överflödiga tyget.

Sy sedan först ihop ytterärmen och därefter fodret (som är enklast att sy ihop för hand med små stygn. (syns ju inte i alla fall)

Jag har själv motsatt problemen att mina armar är för långa och jag får förlänga men min man har korta armar så jag har gjort som ovan förut på en kavaj och det blev jättesnyggt.

Lycka till hur du än gör/ Gördis
Citat:
Dragkedjan går ju korta av, eller flytta upp.
Tack för svaren.

Igår eftermiddag var jag runt hos olika syateljeer/skrädderier och då gick det upp för mig vad som gällde.
Ingen av dom kunde tänka sig annat än att korta själva ärmen nerifrån.
Antar att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att lösa det hela på annat sätt.Arbetskostnaden skulle väll i så fall vida överstiga kostnaden för hela jackan.

Jag trodde hela tiden att man skulle sprätta upp och lösa allt den vägen,men så var det ingen som hade tänkt sig,tydligen.

Om man skulle kapa ärmen enligt linjen (länk nedan) vid punkt 1,skulle det bästa vara att även sprätta upp sömmen vid punkt 2 och sen flytta upp den delen och sy ihop?
Eller bara kapa vid punkt 1 och sen sy ihop på ett snyggt sätt.Sen kan jag ju sy fast kardborren om jag vill senare.

Dragkedjan får antagligen sitta där den sitter och då blir det som det blir,utseendemässigt sett.Eller kan man sprätta ur kedjan och sy ihop på ett snyggt sätt?

http://img18.imageshack.us/my.php?image=46757694.jpg
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.