Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-25, 01:04   #1
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad

Lite frågor kring applikationer och quiltning

Jag håller på med ett enkelt babytäcke, med några små applikationer, nått jag aldrig gjort förr.

När jag börjar fundera på hur det ska sys så fastnar jag. Här kan ni se en skiss, hur jag har tänkt mig täcket, och sedan har jag tänkt att quilta i dikena.
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=54142

Problemet blir då applikationerna. Eftersom jag vill att quiltningen ska vara i rutor, så måste jag quilta täcket och sedan sy på fjärilarna, men i mina lapptäcksböcker så tycker dom att man ska sy på applikationerna med hjälp av fryspapper och langettstygn, sedan klippa bort baksidestyget och plocka bort pappret, vilket inte fungerar om man redan har quiltat täcket.
(går det föresten att ta bort pappret om man har sytt i det med langettstygn?)

Så hur gör man??
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 08:34   #2
Rae Rae är inte uppkopplad

Talking

Hej!
Jätte sött design du har. Det finns flera sätt att göra applikationer på. Om jag förstår dig rätt vill du att rutt mönstret ifrån kviltningen ska vara "hel" på baksidan av kvilten. Då kan man använda "needle turn applique"...här finns en beskrivning: http://quilting.about.com/od/appliqu...needleturn.htm

Man helt enkelt klipper ut formarna, med sömsmån, viker under sömsmånen (tråckla) sedan nåla fast på tecknet och syr fast med små smyggstygn.

Om det inte spelar någon roll om kviltrutsmönstret är "hel" på baksidan, kan du göra maskinapplikation. Då syr man ihop sina lappar, lägger på sin applikation och syr fast den (det finns flera olika sätt....man kan göra som ovan...vik under sömsmån o sy fast med rak stygn. Eller så kan man klippa up detaljen utan sömnsmån och zigzag (mycket täta stygn) den fast. (Här finns en beskrivning av hur man gör det med vlisalin (de sitter bra när du syrsedan):
http://sewing.about.com/od/applique/ss/applique1.htm
Sedan lägger man ihop alla lagar och kviltar. Då kviltar man runt applikationerna o kviltar i sömmarna som är kvar. På baksidan blir det ett rutmönster som blir bruten av (i ditt fall) fjärillsformer.

Lycka till!
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 20:38   #3
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad

Tack för svaret, då hade jag inte tänkt helt galet.

Men det kanske bara blir gulligt om quiltningen bryt av fjärilar. Hmmm får nog fundera lite på det :-)
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:05.