![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mall till att komposera lapptäcke
Hej hej.
Jag är i förtvivlat behov av ett papper med trianglar på. Det låter så enkelt, men verkar vara helt omöjligt att hitta. Jag skulle helt enkelt behöva en papper fyllt med trianglar, så att jag kan gå lös med färgpennor för att skissa upp mitt lapptäcke innan jag syr. Någon som har några ideer för att hitta det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kan du inte använda ett rutat collegieblock?
Och gör du en sån mall, kopiera den först så behöver du ju bara rita upp den 1 gång.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
tack för förslaget, men nej det fungerar inte, jag har redan försökt och inte alls varit nöjd med resultatet, sexhörningarna blir alldeles skeva, dessutom skulle jag behöva ett rutat papper i storlek a2 för att få plats med täcket.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ska du rita upp det i naturlig storlek????
Annars finns det något som heter Thangles, om det är det du söker? Finns hos välsorterade quiltaffärer, tror Textilia har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Komponera täcke
Mitt bästa tips för att hitta trianglar mm för att komponera ett täcke är att försöka i en välsorterad bokhandel eller alla de nätbutiker som säljer quilttyger och prylar.
Gördis Du kan ju alltid tejpa ihop fler papper |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej alltså jag menar verkligen massor av liksidiga trianglar på ett papper som jag sedan kan skriva ut och rita färger och mönster på, dvs skissa olika förslag till ett lapptäcke, innan jag bestämmer mig.
Jag har tidigare använt ett vanligt rutatkollegie block i a3 storlek, men nu när jag tänker göra ett täcke med sexkanter och romber så fungerar det inte med den fyrkantiga rutan. Jag tänkte bara om nån hade en sådan mall i bakfickan, jag vet att jag haft i någon av mina lapptäcksböcker, men tyvärr blev dom kvar hemma när jag flyttade... Ni kanske inte förstår vad jag menar, så jag letar vidare i lapptäckes djungeln på nätet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Jag har en hexagon som du kan få om du ger mig din mailadress. Jag gjorde en sådan mall till en swap jag var med i och det udnerlättade regält att ha den i som hjälp. ElisabethS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Mall
Har du kollat här: http://incompetech.com/graphpaper/
eller här: http://www.printfreegraphpaper.com/ Du kan printa ut olika typer av "rut" papper. Lycka till! Rae |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag quiltar inte men jag har för mig att jag sett på min genomresa genom nätet... ett program att göra det här i. Frågan är bara vart jag sett det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Det skulle kanske fungera att göra i paint?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
Det så finns det länk på EQ´s hemsida till svenska återförsäljare.Nu kan jag inte adressen i huvudet, men googlar man på det så hittar man nog. Har provat programmet, funkar kanonbra! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tack Rae!!! Det var precis vad jag letade efter!
![]() Linblomman: Programmet låter helt klart intressant, men det var lite dyrt bara för att testa. Senast redigerad av Cornellia den 2009-03-13 klockan 11:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.