![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Breda axelband
Hej!
Tänkte höra om någon ville ge lite feedback på hur ni skulle ha sytt överdelen till klänningen i länken. Alltså axelbanden samt den del de fäster på. http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=53303 När jag sydde gjorde jag såhär: "Ringen" som axelbanden fäster på är dubbelvikt satin med vlieseline påstrykt (men bara på den del som vänder utåt). Axelbanden är dubbelvikt satin (utan vlieseline), fastsydda för hand med små stygn. Jag är bara inte nöjd....insidan ser ju inge kul ut där axelbanden fäster. Lider tyvärr av den läggningen att jag vill att ALLT ska se bra ut.. ![]() Ville inte göra stickningar längs någon av kanterna, gillade att ha allt slätt. Dessutom är jag tveksam till mitt användande av vlieselinet, det behövdes för att stadga, men frågan är om det var det bästa sättet? Ojoj, långt blev det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Men Emma...det ser ju kalasbra ut! Förstår inte varför du inte är nöjd. Om du gjort fina små stygn på insidan så borde det inte kunna bli så mycket snyggare eller?
Alternativet är väl att använda en infodring och stoppa axelbandet mellan framsida och infodring (som när man syr i en kapuschong alltså). Nu är jag förvisso nybörjare inom sömnad men jag brukar kunna haka upp mig på detaljer och gillar också när allt stämmer - eller är perfekt som du kallar det. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Jag vet inte vad "ringen" är för något, men, jag brukar göra så att jag, när det finns en separat översta bit som på bilden, göra en infodring med samma form. När jag syr ihop infodringen med ytterdelen syr jag fast axelbandet mellan dem. Men, det finns ju många olika sätt att göra det på...
Kan man få se helheten på klänningen? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Aah, så kan man ju göra (infodring)! Då blir det ju fint på båda sidor
![]() Men hur skulle ni lösa "vlieseline-problemet"? Pressa på det både på infodring och yttre del? Enbart på infodring eller yttre del? Jag å vlieseline har precis stiftat bekantskap ![]() (Med ringen/yttre del menar jag den del av klänning som axelbanden fäster på, alltså den som går som en ring runt kroppen, heter säkert nåt annat fint ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har för mig att jag hört att man i tunna eller fina tyger väljer att bara pressa mellanlägg på infodringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vliseline pressas alltid på infodringen och aldrig på yttertyget.
Att pressa är teknik. Men en fuktig duk och efter det så trycker man ner värmen i sömmen med en träklant. Då blir den slät och fin och hållbar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Träklant?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Vilken träskalle jag är :)
Förlåt mitt språk, trodde alla visste vad en träklant var
![]() Det är helt enkelt en träbit eller en olackad träborste eller baksidan på armstocken. Huvudsaken det är olackat trä. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Forumvärd
|
Pressa ut sömmen? Vad menar du nu? Vilken söm syftar du på och vad är det som är svårt?
I tunna tyger brukar jag enbart förstärka infodringen med sådant, inte yttertyget. Lite av den fina känslan av tyger försvinner ju om man pressar vliseline på det... Tyvärr. :/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack för svaren! Kollade upp infodringar på Syrummet, så nu har jag stenkoll
![]() Gör ett försök att förlara, så svårt när man inte kan visa! - När man syr ihop två tygstycken och därefter viker dem med rätsidorna utåt (sömsmånen in mellan tygen), och vill ha sömmen placerad precis i vikningen - det ska alltså se likadant ut från båda sidor (typ vändsy?). Jag tycker det är svårt att få det helt jämnt så inget av andra sidans tyg syns, får alltid lite "överhäng". Men det är kanske oundvikligt? Men jag kanske borde starta en ny tråd om det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Det bästa du kan göra är att pressa isär sömsmån innan du viker runt. Då får du en snygg övergång och inget överhäng som du säger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ja pressa isär sömsmånen, och glöm inte klippa jack i sömsmånen där det svänger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Tack för era svar! Ska prova pressa isär nästa gång, å se till att sy rakt först oxå
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.