Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-02-12, 17:59   #1
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad

Question Chenille teknik - vad är det?

Hej, nu vill tant nyfiken veta vad Chenille-teknik är för något. Är det någon som kan berätta för mig? Har sett på någon amerikansk sida en jacka och den såg superfin ut.
Tack på förhand och hälsningar
Irre
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-17, 08:25   #2
Irre Irre är inte uppkopplad

Hej Irre4ever

Jag såg att du undrar vad chenille är, vad jag vet är att man lägger 4-6 tygbitar på varandra, och syr på diagonalen,sedan sprättar eller skär man emellan kanalerna (inte rakt igenom) och då man har tvättat det blir det som sammet nästan.

Jag har inte testat detta men skall snart gör det.
Den sidan som Du hittade jackan på, var var den.
Blev väldigt nyfiken
Ha en bra dag
Irre
Irre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-17, 11:37   #3

Smile Chenillejacka

Hej Irre, hahaha.
Tack för det du skrev. Menar du att man bara sprättar upp de översta lagren och inte det understa? Vet du hur tätt sömmarna skall vara? Syr man ihop lappar i lager eller hela stycken? Krävs speciell sax eller dylikt? Länken till bilderna var så komplicerad så jag har laddat upp dem under mitt album här i stället. De finns annars på Yahoogropus, Designer1photos, februari2004, group2. Men man måste vara medlem för att komma dit och det är det ju inte alla som vill.
Har du nåt tips om var jag kan läsa mer om tekniken?
Hälsningar Irre
Gammal 2004-02-17, 11:57   #4

Smile Chenillejacka

Hej Irre, hahaha.
Tack för det du skrev. Menar du att man bara sprättar upp de översta lagren och inte det understa? Vet du hur tätt sömmarna skall vara? Syr man ihop lappar i lager eller hela stycken? Krävs speciell sax eller dylikt? Länken till bilderna var så komplicerad så jag har laddat upp dem under mitt album här i stället. De finns annars på Yahoogropus, Designer1photos, februari2004, group2. Men man måste vara medlem för att komma dit och det är det ju inte alla som vill.
Har du nåt tips om var jag kan läsa mer om tekniken?
Hälsningar Irre
Gammal 2004-02-17, 14:42   #5

Chenille? Här finns lite mer.

Fann denna länk när jag letade på Nanette Holmberg

http://www.fauxchenille.com/

Så nu vet jag allt..... (hmmm)
Hälsn. Irre
Gammal 2004-02-18, 11:12   #6
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad

Jag harde aldrig hört talas om chenille teknik, men jag måste säga att det är bland det vackraste jag sett!!! Är det svårt? Hur blir det när man tvättar kläderna fransar sig inte tygerna då? Kan man köpa mönster och hjälpmedel i sverige? Man behöver någon speciell liten sax och smal platta eller hur? Malin J.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 13:57   #7

Thumbs up VILKEN SIDA!!!!!!

Hej Irre4ever

Hoppas att allt är väl.Den sidan som Du skrev om är ju bara så underbar.Jag har aldrig provat på chenille men NU bara vill jag.
Kan Du förklara för mej hur man gör för att få in en bild (jag kanske har något att visa).

Det skulle vara roligt att veta vad Du syr för något nu.

Ha en bra dag
Irre (den andra) hihi
Gammal 2004-02-18, 17:43   #8

Foto mm

Du kan gå in under Album och lägga till ett eget och ladda upp bild/er från din dator. Rätt enkelt förklarat på sidan tycker jag. Funkar det inte så hör av dig. Klart jag vill se vad fint du gjort.
Just nu syr jag bara i hjärnan. Hahaha, har flera projekt där men inget riktigt påbörjat. Har en del upplägg och lagningar jag måste ta i tu med. Broderar lite och fusk-quiltar ett kuddöverdrag.
Hälsningar Irene (Irre)
Gammal 2004-02-20, 07:42   #9

Bilder

Hej Irene
Tack för svaret,kanske även jag kan komma till skott.
Hoppas att det inte blir fnurra på tråden där inne, för då är det jätte svårt att få ut det.Jag är nyfiken på om Du broderar något nu,det är ju så kul.Om du visste hur nyfiken jag är på det här med att göra chenille. Det verkar väldigt kul.
Ha nu en riktigt bra dag
Vi syns
Iréne
Gammal 2004-02-20, 08:49   #10
Tingel Tingel är inte uppkopplad

Chenille teknik

Hejsan

Läste på sysidan att många nu funderar på chenilletekniken. Tänkte att jag skall försöka förklara av egna erfarenheter hur det funkar rent praktiskt.
Jag har ett undertyg (tex.bumull)100 cm x 100cm .Lägg ett till lager ca 95cm x 95cm,sen följande lager ca 90x 90 cm osv.Det är lättare att skära igenom tyglagren då de är någon cm större under.Då kan man också skära 1-2 lager i gången.Slipper lättare in mellan sömmarna, 4 lager är ganska bra. Om trådriktningen är rak så skall du sy snett över så sömmarna blir 45gr.vinkel.Det gör det fransigt(skall vara så).Jag syr sömmarna med ca 1 cm mellanrum (pressarfotsavstånd) .Efter det skall alla lagren men inte det understa skäras upp mellan sömmarna Det finns en speciell skärare men bettet blir ganska snabbt trubbigt,finns även ribbor som kan sättas mellan sömmarna och sen klippas eller skäras. Sen skall det borstas (rotbårste är bra så alla tyglagren fransar sig. Maskintvättning är också bra men kan stocka rören i maskin.Ju mera bårstning och gnuggning desto bättre resultat.
Bra material är bumull och viskos,men färgen på materialet bör vara samma på bägge sidor då kommer färgen fint fram.Annars kan det bli grådaskigt.Överst kan man sätta olika figurer1-2 lager för att få fram figur ytan.VIKTIGT HÄR ÄR ATT MAN SYR SNETT ÖVER TRÅDRIKTNINGEN SÅ ATT TYGET FRANSAR SIG.Sen kan man sy siksak figurer rektanglar och trianglar, kan själv variera mönsterkombinationen.Tekniken passar bra till kuddar,väskor, jackor.västar,det är bara att pröva sig fram.Tygerna bör ju vara krympta
Hoppas att ni förstår vad jag försöker skriva. Tekniken är trevlig fast ganska jobbig men resultatet blir mjukt som sammet och ju mera det används ju bättre blir det

LYCKA TILL HÄLSNINGAR KATHARINA
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-12, 08:31   #11
blomman blomman är inte uppkopplad

http://www.sewnatural.net/FuzzyByFoot.htm
är en addres som jag hitta när jag var ute och surfa
ha det så kul
kram eva
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.