Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-24, 12:22   #1
Safia Safia är inte uppkopplad

Smyckestillverkning

Jag lånade några böcker från biblioteket om hur man gör smycken. Det fanns så fina saker och jag blev väldigt inspirerad. Det verkar dock som om man behöver ha en del material och olika tänger (för så heter väl tång i plural).

Ni som sysslar med smyckes tillverkning, vad rekommenderar ni att man skall köpa för att komma igång? Jag har inte lust eller råd att köpa allt på en gång utan jag vill pröva först och se ifall jag gillar att göra smycken. Vilka olika tänger behöver man för att komma igång?
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 12:51   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Du behöver egentligen bara en tång. Du hittar den på Panduro http://www.pandurohobby.se/pan/IboxS...GET&AID=512453
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 13:09   #3
BodilN BodilN är inte uppkopplad

Jag har en sådan tång som Delfintua har länkat till men avbitardelen är lite slö på min men det är nog bara min som är sån. Jag har dessutom en separat avbitartång, en plattång och en rundtång. Dem har jag köpt hos Claes Olsson och Slöjd-detaljer.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 13:30   #4

Så smart med en allt i ett .

Jag har tänkt beställa från Slöjd-detaljer (har annat som jag också tänkt beställa därifrån). Är det då en ändavbitare, rundtång och flacktång med släta käftar som är det som behövs? Dom har också ett paket med 5 olika mini-tänger, men de är kanske inte så bra då de är "mini"..
Gammal 2009-02-24, 14:17   #5

Det var 5-packet jag köpte från Slöjd-Detaljer, efter att ha köpt en avbitartång och en plattång från Claes Olsson. Jag köpte 5-packet för jag trodde att de var lite mindre än de första tängerna men det verkade vara precis samma tänger fast en annan färg. "Överskottet" gav jag bort.
Gammal 2009-02-24, 15:11   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Köpte ett 3-pack i en smyckes butik när jag började göra smycken. De duger gott när man vill testa om det är något man vill hålla på med. Men mina blev slöa och sneda fort samt gummit på handtagen gick sönder. Så nu när jag insett att jag kommer fortsätta så måste jag nog införskaffa bättre kvalitet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 16:52   #7
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad

Bestäm dig först för vilken/vilka typ/er av teknik du ska göra dom första smyckena i. Köp in material utifrån det - pärlor, tråd, wire, lås, ev. hatt/öglepinnar... Bestäm dig också för om du ska ha metalldelarna i silverpläterat, sterlingsilver, tibetsilver (oäkta), goldfilled eller koppar. Kolla sedan upp priser. Billigaste priserna (och bra kvalité) får du hos dom olika pärlshopparna som finns på "nätet". Vill du ha tips på hur du hittar dom så PM:a mig. Finns det någon fysisk pärlbutik i din närhet så gå in där, dom kan ge dig mer handfasta råd!
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 17:39   #8

Slöjd-detaljers tänger är ju ganska billiga så jag tror det får bli dem, får väl ge dem vidare ifall jag inte tycker om att göra smycken.

Ja vad man sen ska ha för pärlor och annat material är ju svårt att veta det med . Tror jag börjar med nåt projekt från de böcker jag lånade så vet jag exakt vad som behövs. Det finns nog en affär här som säljer allt möjligt så de har nog säkert det som behövs för att göra smycken.

Tack för alla tips och råd!
Gammal 2009-02-24, 19:03   #9

Ett litet tips till bara: Panduro har färdiga satser till halsband, armband och lite annat om du inte vill följa något projekt i en bok. Lycka till!
Gammal 2009-02-25, 06:58   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Glöm inte att surfa runt lite på cchobby också. dom har mycket material för smycketillverkning.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 08:17   #11
Shania Shania är inte uppkopplad

Visst är det kul att tillverka egna smycken. I min hemstad finns det en liten specialaffär (Otillåten reklam?) där man kan få tag i det mesta vad gäller smyckestillverkning. Dom har kursverksamhet också. Man kan även gå dit på dagarna och sitta och göra smycken samtidigt få hjälp om det behövs.
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 13:09   #12

Jag var till en hobby affär idag och hittade en 3 i ett tång så jag köpte den. Dom har massor pärlor också men de är ganska dyra tycker jag, men jag har lite pärlor hemma som får duga till en början.

Shania det låter som en mysig affär som ni har där du bor .
Gammal 2009-03-17, 08:43   #13
JorjanKlykan1973 JorjanKlykan1973 är inte uppkopplad

Tror jag börjar med nåt projekt från de böcker jag lånade så vet jag exakt vad som behövs. Det finns nog en affär här som säljer allt möjligt så de har nog säkert det som behövs för att göra smycken.
JorjanKlykan1973 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 18:14   #14
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad

tradera har mycket pärlor och smyckesprylar.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 16:19   #15

Det är förvånansvärt mycket som man behöver, speciellt om man vill pröva på olika tekniker. Men jag insåg ganska fort att jag gillar att göra smycken så jag har köpt det mesta som man kan behöva nu.

Fast olika pärlor kan man väl aldrig få för mycket av
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.