![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
är timglashäl bra?
sitter och funderar över det här med sockar och jag har gjort ett par spiralsockar som blev riktigt bra men vill ändå prova på det här med hälen och just timglas känns inte sååå avancerad men är den bra? eller vilken häl är lättast att lära sig och kan nån förklarar enkelt..jag fattar absolut ingenting när jag läser en beskrivning om hur jag ska göra...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad är en timglashäl frågar en som sitter som en fiollåda nu
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag gissar att du med timglashäl menar en sådan här där man stickar kortare och kortare varv tills det återstår några centimeter på mitten och sedan "vänder" tillbaka och stickar längre och längre varv igen? (Hm, svårt att sätta ord på det insåg jag)
Sådana hälar stickar jag alltid och jag tycker att det blir jättebra. Snyggt, smidigt, utan skarvar och bra passform. Det finns bilder på 3-4 par sockor i mitt album som alla är stickade med denna teknik. /Ilsefin |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
ilsefin
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Den är ju enklare än en hällappshäl (sån som åtminstone jag lärde mig på slöjden). Det är liksom bara två moment som dessutom är motsatta varandra.
En hällapp ska man göra lappen, göra kortare varv ett tag och sen göra minskningar. Sen ta upp längs hällappens sidor och sen minska så det är lagom många maskor igen. Gör man såna hälar sällan brukar man behöva ha ett obrutet tidssjok för att komma igenom hela. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
ja nu har jag gjort en, jag tror jag gjorde fel när jag skulle vända skulle jag sticka en maska mindre per varv men när jag räknade maskorna blev det fel jag stickade en mindre men hade fortfarande bara en maska kvar på slutet? jag hade nog tappat bort mig redan men jag lämnade en maska på vänster sticka när jag stickade och sedan 1 på höger . nästa gång 2 på vänster och 2 på höger tills jag hade 4 st kvar i mitten och då ökade jag genom att ta upp maskbågen innan första lämnade maskan på varje varv och då stickade jag ihop maskbågen och maskan...
nåja det blev en häl i alla fall och den blev riktigt bra..men nåt fel gjorde jag nog för den blev lite gles på ett ställe men det sydde jag ihop så det syns inte... det är så skumt för på ena beskrivingen skulle jag plocka upp maskbågen även efter vändning men det fick jag inte till så jag följde en annan beskrivningen då skulle jag bara plocka upp en gång per varv.. det är svårt men kul att sticka och dottern blev överlycklig över sockan, nu återstår bara att se om jag lyckas på nr 2 också ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.