![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fålla smal barnärm..
I slutfasen av min tröja till 4-åriga dottern och ska precis till att sy upp ärmarna med dubbelstickningar(tvillingnål). Upptäcker då till min fasa att ärmen är för smal för maskinen. Ja, det går ju att tränga den över, men det blir väldigt svårt att sy då. Finns det något knep för detta värt att känna till eller är det handsöm som gäller?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hade du kunnat fålla den innan du sydde ihop den. Annars kan du vika den över fingrarna och sy små etapper. Inte trä den på friarmen alltså. Lite bök och stök men det går att hålla undan tyget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jag trär nästan aldrig på ärmar för de är ju oftast smala. Vänd ärmen så avigan är ut och sy liksom innuti "rundeln"
Usch vad svårt att beskriva ![]() Vid väldigt smala ärmar blir det lite pilligt. Syr jag dockkläder syr jag upp dem innan sidsömmen men på människokläder vill man ju helst inte göra så |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
vad bra! Jag såg sen att på många köpta bäbiskläder syr man upp dem innan. Blev lite förvånad
![]() ![]() Men det är ju skönt att det är "godkänt" så man slipper pilla så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Japp, fålla innan ihopsömnaden. Det gör jag på dockärmar där omkretsen bara är 4 cm.
![]() Men när det gäller människokläder så tycker jag att dagens maskiner överhuvudtaget har större omkrets runt friarmen jämfört med äldre maskiner. Speciellt de där maskiner som har liggande spole. Då förstår jag inte riktigt vitsen med friarm om det är så tjockt. Men ja, sy det "inåtvänt" istället för att runt friarmen brukar jag göra när det är stort nog att kunna sys sist, men ändå inte stort nog att sy runt friarmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det är träning som gäller,det blir ju mycket hållbarare om man fållar på maskin,jag hade samma problem när jag började med overlocken svårt att komma åt ,på barnärmar men det gäller att sy inne i rullen som tjejerna säger,träna på
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.