Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-03, 21:11   #1
linjo985 linjo985 är inte uppkopplad

Husqvarna Emerald 183 eller Janome MC4800?

Min basmaskin som köptes i mitten av 90-talet på Coop har äntligen(!) gett upp och därmed kan jag köpa en ny maskin med gott samvete.
Jag har kollat och letat och läst så att ögonen går i kors. Jag har en budget på max 6000 så det är ändå gott om utrymme för en maskin som kan lite mer än bara basgrejerna. (eller så blir det mera pengar över till tillbehör eller tyg :-D )

Jag har en OL sedan innan (Janome 744D) så primärt är det inte de elastiska sömmarna jag är ute efter.
Kanske snarare att den är ett bra redskap för att fålla, sy blixtlås och knapphål. Syr nämligen primärt kläder samt lite heminredning i form av kuddfodral och gardiner.Dock så vill jag gärna att det ska finnas möjligheter att utvecklas och bli mer avancerad också.

Var först inne på en Easy Jeans - men när den inte har langettsöm så kändes det lite trist. Vill nämligen pyssla mer med applikationer.

Nu står jag och väger mellan en Janome MC4800 från England eller en Husqvarna Emerald 183.
De verkar vara ganska snarlika men är det någon som kan säga något mer om dessa?
Inget är skrivet i sten - kommer någon med ett annat förslag så beaktas dessa också.

Hjälp snälla!!
linjo985 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 02:34   #2
Mopisen Mopisen är inte uppkopplad

Gillar inte Husqvarna. Enligt min relativt begränsade erfarenhet så har det märket alltid krånglat mer för mig än Janome. Har precis skaffat min första Janome symaskin och jag är fortfarande helt chockad över hur bra den fungerar i jämförelse med min tidigare Huskystar.

En maskin du kan kika närmare på är Decor 4030. Den har langettsömn. Det är den symaskinen jag har.

Citat:
linjo985 skrev: Visa inlägg
Min basmaskin som köptes i mitten av 90-talet på Coop har äntligen(!) gett upp och därmed kan jag köpa en ny maskin med gott samvete.
Jag har kollat och letat och läst så att ögonen går i kors. Jag har en budget på max 6000 så det är ändå gott om utrymme för en maskin som kan lite mer än bara basgrejerna. (eller så blir det mera pengar över till tillbehör eller tyg :-D )

Jag har en OL sedan innan (Janome 744D) så primärt är det inte de elastiska sömmarna jag är ute efter.
Kanske snarare att den är ett bra redskap för att fålla, sy blixtlås och knapphål. Syr nämligen primärt kläder samt lite heminredning i form av kuddfodral och gardiner.Dock så vill jag gärna att det ska finnas möjligheter att utvecklas och bli mer avancerad också.

Var först inne på en Easy Jeans - men när den inte har langettsöm så kändes det lite trist. Vill nämligen pyssla mer med applikationer.

Nu står jag och väger mellan en Janome MC4800 från England eller en Husqvarna Emerald 183.
De verkar vara ganska snarlika men är det någon som kan säga något mer om dessa?
Inget är skrivet i sten - kommer någon med ett annat förslag så beaktas dessa också.

Hjälp snälla!!
Mopisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 10:06   #3
Trulan Trulan är inte uppkopplad

Provsy maskinerna och känn vilken som känns bäst för dig. Prata med försäljare och kolla var du får bäst erbjudande.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 10:27   #4

Citat:
Mopisen skrev: Visa inlägg
Gillar inte Husqvarna. Enligt min relativt begränsade erfarenhet så har det märket alltid krånglat mer för mig än Janome. Har precis skaffat min första Janome symaskin och jag är fortfarande helt chockad över hur bra den fungerar i jämförelse med min tidigare Huskystar.

En maskin du kan kika närmare på är Decor 4030. Den har langettsömn. Det är den symaskinen jag har.
Den verkar ju vara en helt ok modell också!
Jag är inne på Janome, mest för att jag har en OL som sagt och är nöjd med den.
Fick specialerbjudande på en Jubilée 85 också, den verkar ju vara likvärdig om man bortser från pressarfotstrycket.
Har du mycket nytta av den funktionen?
Gammal 2009-02-06, 10:29   #5

Citat:
Trulan skrev: Visa inlägg
Provsy maskinerna och känn vilken som känns bäst för dig. Prata med försäljare och kolla var du får bäst erbjudande.
Bästa erbjudanden får jag på Janomen i england så det blir lite svårt att provsy :-( Har inte heller hittat just den modellen i Sverige - men dock efterföljande modeller så vissa saker borde vara likvärdigt antar jag.
Min symaskinsbutik här har bara Janome så jag måste åka iväg för att provsy Husqvarna och då blir det ju lite mera omständigt - dock ej omöjligt.
Gammal 2009-02-09, 10:23   #6
Mopisen Mopisen är inte uppkopplad

Är det Jubilée 85 som inte har justerbart pressarfotstryck?

Jag brukar använda det på 4030, tycker nog att det är en funktion som är bra att ha. På vissa tyger måste jag sänka pressarfotstrycket för att det ska bli bra.

Citat:
linjo985 skrev: Visa inlägg
Den verkar ju vara en helt ok modell också!
Jag är inne på Janome, mest för att jag har en OL som sagt och är nöjd med den.
Fick specialerbjudande på en Jubilée 85 också, den verkar ju vara likvärdig om man bortser från pressarfotstrycket.
Har du mycket nytta av den funktionen?
Mopisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 11:16   #7

Citat:
Mopisen skrev: Visa inlägg
Är det Jubilée 85 som inte har justerbart pressarfotstryck?

Jag brukar använda det på 4030, tycker nog att det är en funktion som är bra att ha. På vissa tyger måste jag sänka pressarfotstrycket för att det ska bli bra.
Precis så. Den saknar den funktionen, säljaren hävdade att det skulle gå lika bra med en övermatare som man självfallet kan köpa till för dyra pengar.
Testkörde maskinen i helgen och den tryckte faktiskt inte ut min fåll så mycket som min nuvarande maskin gör. Dock matade den ner ett tunt tyg under stygnplåten. *suck*
Det verkar inte som att man kan byta stygnplåt på jubiléen heller för att undvika just det. Då ligger ju MC 5200 bättre till som har en sådan funktion inbyggd - men den kostar ju flera tusenlappar till :-(
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.