![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Velcroband?
Jag har försökt googla men blir inte riktigt klok på vad velcroband är. Av bilder så verkar det mest vara kardborrband men det verkar inte vara ett helt entydigt begrepp. Är det någon klok person som kan upplysa mig om vad det egentligen är?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Klok vet jag inte om jag är men lite google gav. Velcro är ett kardborreband men också registrerat varumärke. Slå velcro* så kan du läsa på Wikipedia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack, det bekräftar mina misstankar om kardborreband.
Personligen tycker jag att det är trist att ett varumärke "tar över" produktbenämningen. Det blir svårt att veta exakt vad som avses då velcro som företag tillverkar ett flertal produkter under sitt varumärke. Eller så är det bara för att jag känner mig gammal och gnällig när jag inte förstår vilka tillbehör jag behöver enligt beskrivningen (i allt om handarbete 2/09). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kontakta Allt om handarbete och fråga varför dom rör till det i knoppen. Avser dom kardborreband så kan man ju tycka att dom ska skriva det också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
I usa är det vanligt att varumärket tar över ordet. Velcro ist för kardborrband som ni säger. Kleenex för pappernäsdukar. Xerox för kopering, x-acto för skalpell/kniv, q-tip för bomullspinnar (men vi säger ju ofta topz) osv osv.
Men det är ju galet att man importerar sådant när man redan har ord och märket ifråga inte är vanligt i svenska butiker. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.