Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-21, 17:43   #1
chery chery är inte uppkopplad

Bra kap som gjort mig nyfiken

Jag har kommit över ett antal (14 st) böcker som tydligen är ett slags bibliotek som man kunde prenumerera på. Verkar vara från början av 80-talet, för ett inbetalningskort fanns kvar i den sista boken.Jag köpte böckerna för 10 kr styck på Erikshjälpen idag. Jag är nyfiken på dessa. Finns det någon som vet mer om dom? Jag får en känsla av att det kan vara kopplat till t.ex Hemmets veckotidning eller liknande. Finns det någon som har av dessa böcker i sina gömmor. Jag skulle vilja komplettera dom. Gissar att second hand är bästa stället att leta på.Jag har nr. 1,2,6,8,11,12,13,18,19,20,21,23,24,27. Någon som vet hur många som finns totalt? Serien är underbar. Mycket inspiration och tydliga instruktioner o mönster. Finns massor av olika tekniker inom sömnad o handarbete.Klart bästa köpet på länge.
Bifogade bilder

chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 18:06   #2
traktor traktor är inte uppkopplad

Thumbs up

Visst är de härliga! Jag har 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,14 &15. Vet tyvärr inte dess historia men som sagt.. leta på secondhand. Pris... ja 5-10:- är lagom.Så köper jag alla mina pysselböcker!
Lycka till/Ann
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 18:11   #3

Måste bara fråga av ren nyfikenhet.. Vad handlar dom böcker om som jag saknar. Kan vara bra att veta när man ska leta.
Gammal 2009-01-21, 18:27   #4

Ska kolla men måste bara upp i biblioteket och hämta bunten.... återkommer alldeles strax!//Ann
Gammal 2009-01-21, 18:33   #5

Såja nu ska vi se:
1-Sömnadstips för hemmet
2-Quiltat - praktiskt och snyggt
3-Sy för baby och barn
4-Sticka till familjen'
5-Virka till hemmet
6-Vackra lapptäcksarbeten
7-Utnyttja din symaskin
8-Sticka till liten och stor
9-Garderob för småfolk
10-Vacker virkat
11-Sytips för heminredning
14-Lättsydda accesoarer
15-Sköna virkade plagg
Gammal 2009-01-21, 18:45   #6

Låter spännande.Då bidrar jag med titlarna på dom återstående som jag har.Utöver dom som du skrev som vi båda har altså.

18. kläder i olika material.
19. Brodera med symaskin.
20. virkade dukar o löpare.
21. Baskläder för dig som syr.
23. Makramé
24. Brodera, klippa, sy.
27. Batik o ljusstöpning.
Gammal 2009-01-21, 18:50   #7

Om jag hittar fler på mina loppisrundor är Du intresserad?
Gammal 2009-01-21, 18:54   #8

Oh ja! visst är jag det. Denna serien gav mig mersmak. Lovar att hålla utkik till dig med om jag hittar någon mer över nr 15.
Gammal 2009-01-21, 19:00   #9

Åh vad gullig Du är.. Då hjälps vi åt! Min Mamma letar alltid åt mig när jag inte kan själv.
Gammal 2009-01-22, 07:07   #10

Sitter och bläddrar i bok nr 1.. gissa vad jag hittade... jo ett brev där det visar sig att böckerna är från en bokklubb i Malmö som heter Sy och handarbeta. Nr 1 var gratisutgåvan. Har sen hittat den på ett antikvariat för 45:-!., De lägger även ut dem på Tradera. Googla på sy och handarbeta så hittar Du lite roligt!//Ann
Gammal 2009-01-22, 07:46   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Jag prenumererade på dessa böcker i slutet på 70-talet.
Precis när jag började jobba.
Fast det underliga är att de så inte lika ut som era.
Har faktiskt 2 utseende på mina. bifogar bild.
Men titlarna är samma. Mina är dessutom inte numrerade.
Utgivna flera gånger kan man gissa. /Bibbi
Bifogade bilder

Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 10:08   #12

Bibbi! Du har just löst ett mysterium som jag upptäckte igår när jag läste på listan vilka böcker traktor har. När jag var där höll jag i en bok som hette "lättsydda accesoarer" När jag tittade genom mina böcker fanns inte den med. men när jag var där fanns det även fyra st röda böcker från en liknande serie. Dessa tvingades jag avstå ifrån för det blev för tungt för mig att bära. Det måste ha varit fyra av den sorten som du har. Jag känner igen bilderna från dina böcker. Det är samma bilder som jag har på mina.Det måste helt enkelt vara så att det ena är en senare utgåva av samma serie, fast omdöpta då. Synd att jag inte tog dom också. Då får jag ju hålla utkik efter båda serierna.
Gammal 2009-01-22, 10:12   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Jag har också dessa röda böcker... man kan undra om innehållet är detsamma i utgåvorna?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 10:20   #14

Jo innehållet bör vara samma, för utsidan på flera av dom böcker som syns i Bibbis bild är samma som mina och dom visar ju innehållet. Jag började sticka av dockkläderna i bok 8 igår (Sticka till liten & stor) Det fanns en blå kappa o mössa i moss stickning som jag blev sugen på. Tänkte tillägga bara att mina böcker har ett pappersomslag. Böckerna i sig är präglade och naturvita. jag tog av pappret från en av mina böcker när jag fotograferade dom.
Gammal 2009-01-24, 00:30   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad

De böckerna är roliga att ha! Instruktionerna är lite svävande ibland, kanske är det bara bra så man improviserar, och det är väl det kreativitet handlar om.

Jag har många böcker av de färgglada (äldre?) böckerna som jag fått av min "svärmor", jättetacksam för det. Jag fick även de äldre brun/grön/blå osv pärmarna.

Jag har 1-2 st av de med vita bubbliga pärm/löst gul omslag som i originalposten.

Rent estetiskt tycker jag bättre om de färgglada! Finare formgivning och finare färger som känns mer inspirerande! De gula/vita känns mer "tant" i formgivningen.

Jag har också "Skapa och Sy"-pärmarna från skiftet 80-90-tal. (prenumerade på dem, tror kära mor fick betala för kalaset) Tydligare instruktioner, men avsevärt fulare mönster/modeller, riktiga tält med monsteraxelvaddar i allting.

Så jag gillar båda pärmsamlingarna. De nyare för kunskaper och de äldre för inspiration.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.