![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag har haft min CoverPro 1000 runt tre år, då och då hoppar maskinen något stygn så att jag måste fästa det för hand så att sömmen inte ska repa upp sig.
Nu har den fått för sig att göra så hela tiden ![]() Den går felfritt på stumma tyger men när jag försöker sy på min klänning som jag ska ha på mig på måndag ser baksidan av tvillingsömmen ut som ett ormbo! Jag har provat att trä om, byta nålar, ändra trådspänningen... Någon som har tips på vad jag kan prova mer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du har säkert redan gjort det men efter som du inte nämner det i inlägget:
Du har väl rengjort maskinen? Glöm inte att kolla mellan trådspänningsplattorna så att det inte sitter smuts där. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har en likadan maskin som du och jag vet att den är känslig på just hoppstygn. Gör som Alvan föreslog och rengör den grundligt.Sen byter du nålarna igen eftersom den strulat så kan nålarna ha blivit skadade igen. Prova gärna med en annan tråd också det kan ju vara den som är problemet.
Ställ trådspänningen på 3 3 3 2. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag är väldigt ny på coverpron men har märkt att den ibland gör ormbo på baksidan när den inte riktigt matar fram ordentligt, kanske för att tyget man syr i blir för tjockt i två lager- eller värre med 6 om man bandkantar med bandkantaren...Prova att trycka pressarfotstrycket i botten, eller prova dig fram successivt. Du kanske redan har gjort det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nu har jag rengjort den från topp till tå, oljat lite och har splitternya nålar.
Efter att ha provat lite märker jag att det bara är när jag syr smala band (axelbanden till klänningen) som den hoppar och har sig. Tar jag precis samma tyg och bara viker det dubbelt och syr går det felfritt. Det är alltså bara när jag syr band, vilka är 1 cm breda och sömmen är 6 mm, kan det ha något med det att göra, att det blir för liten marginal? Fast jag har sytt sådana band förr utan problem. Bara att fortsätta prova, tack så hjärtligt för alla tips |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.