![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Stärkning
Vad tycker ni det är bäst att stärka virkade saker med?
Gör just nu hjärtan och stjärnor jag ska hänga i granen, och har tidigare stärkt med sockervatten, 1 del vatten och 2 delar socker. Tycker dock inte det är så bra, men har inte testat något annat... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag använder Stiffy. Det finns inte i Sverige, men sök på Stiffy Fabric Stiffener så hittar du det i Europa.
Jag handlar från www.brushstrokescrafts.co.uk men det lönar sig att jämföra priser (även fraktpriserna) Jag tycker Stiffy är toppenbra, den lämnar ingen hinna på garnet. När man använder pärlor måste man rensa lite medan det är fuktigt för att dom inte ska bli matta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det finns stärkelse i mataffären. Har du broderimaskin och lite solvy hemma så lös upp solvyn och använd det. Ta annars en del vatten och två delar florsocker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ingen broderimaskin, tyvärr, men däremot florsocker. Ska testa det!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Jag brukar använda stärkelse på sprayburk som jag köper i mataffärren. Om det är jättebra vet jag inte eftersom jag inte testat något annat, men det är väldigt praktiskt och enkelt med en sprayburk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Även jag trivs bra med stärkelsen som finns på sprayburk. Men det blir halkigt om man råkar få lite på golvet.
Jag har tidigare använt stärkelse som är i pulverform som man blandar själv med vatten. Men då jag inte använder så mycket stärkelse så tyckte jag det mest blev krångligt. Fungerade annars bra. På ett mönster från garnstudio så rekomenderade de att man skulle doppa det virkade i sockerdricka och sedan låta torka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Johnsons golvpolish! Det använde jag flitigt när jag gjorde pärlsaker. Har även provat det med virkade och maskinbroderade saker. Det funkar kanonbra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag har också använt golvpolish på pärlbroderier och det funkar kanon!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.