Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-09, 08:47   #1
CValo CValo är inte uppkopplad

Tips till nybörjare?

Skulle vilja ha lite tips om vad som kan vara bra att införskaffa som nybörjare när man ska börja sticka t.ex. vilken typ av stickor ska man välja babustickor eller i metall?
CValo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 13:30   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad

Jag tycker du skall köpa billiga stickor i början tills du vet om det här är något du vill satsa på.

Mina första stickor var av plast (de tjocka) och metall (de tunna). Nu när jag har stickat ett tag har jag kommit fram till att jag nog föredrar trästickor av god kvalitét eftersom de är skönare att sticka med och garnet glider bättre.

Till första projektet kan det vara en god idé att välja ett inte allt för tjockt garn.. stickor 4-7 är lagom snabbstickat men ändå lätta att manövrera. Och undvik allt för luddiga garner för det ka vara bökigt...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 17:25   #3
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Jag tycker att stickning är en helhetsupplevelse, jag vill njuta av alla moment. Så jag skulle satsa på stickor som känns sköna att hålla i händerna, garn som har fin färg och känns mjukt mot huden, ett mönster som känns roligt (något man gärna vill ha när det är färdigt) men som inte kommer att ta mängder med tid och kräva massor med specialkunskaper.

Personligen föredrar jag stickor i trä och garn i naturmaterial, men det är så olika så det är svårt att säga vad som är rätt för dig.

Och som Lithia skrivit - medeltjockt garn och medelgrova stickor är tacksamt att börja med. Det går någorlunda snabbt men blir inte klumpigt i händerna. Jag skulle undvika alltför lurviga garner och garner med tofsar, strån och liknande till att börja med.

När det gäller stickor går det ofta att hitta billigt på loppis och second hand.

Men som sagt - det viktigaste är att det känns roligt och fint och gör dig glad.

Lycka till!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-09, 21:42   #4
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad

Jag skulle gå lite på loppisar och leta upp billiga stickor och försöka skapa en uppfattning om vad jag gillar för slags stickor, utan att behöva spendera en förmögenhet.
Sen skulle jag investera i /låna på biblan, en bra handbok om stickning och sätta mig och sticka små provlappar och leka lite. Efter det är det dags för garnstudio.se som har massor av gratismönster och även vettiga priser på garner.

Lycka till och hoppas att du blir lika biten som vi andra är!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 08:50   #5
tillis tillis är inte uppkopplad

Jag skulle också rekommendera dig att testa några olika typer av stickor innan du köper på dig alltför många. Jag brukar till exempel sticka väldigt olika hårt beroende på vilken typ av stickor jag använder.

Liten anekdot: Jag stickade en provlapp innan jag skulle börja med en tröja på ett par gamla jumperstickor i metall jag hade hemma. Insåg att jag behövde använda en storlek mindre och gick och köpte mig ett par nya stickor som också i metall men hade ett väldigt glatt ytskikt. När jag började sticka på de nya stickorna blev sticket mycket lösare än med de gamla stickorna på grund av halkigheten och masktätheten stämde fortfarande inte med mönstret...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:51.