Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-27, 16:39   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad

Hur sticka ett ok?

Hej.

Jag tänkte börja sticka på en ny tröja. Problemet är bara att jag vill sticka ett ok som detta:

http://www.royalyarns.com/ptrn/CEY/C...NLS-DGN09.html

Jag har bara stickat ett ok en gång och vet inte riktigt hur jag ska göra för att få måtten att stämma. Är van att sticka men feg när det gäller att göra egna mönster
Jag funderar på att använda garnet Baya från Garntjänst.

Finns det någon hemsida med hjälp tro?

Hälsningar
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 16:14   #2
spotty spotty är inte uppkopplad

Vanligtvis brukar man sticka en tröja med ok så här:

Fram- och bakstycke stickas runt upp till ärmhålet. Ärmarna stickas runt upp till ärmhålet. När man kommit till ärmhålet flyttar man över maskorna från bakstycket, ena ärmen, framstycket och andra ärmen till en rundsticka. Hålen som bildas under varje arm åtgärdar man sist. Oket stickas runt och minskas succesivt tills man kommer till halsringningen.

Modellen du länkar till ser lite annorlunda ut. Det verkar som man stickat axlar och lämnat en djup halsringning där oket stickas.

Jag skulle försöka göra så här:

Sticka fram och bakstycke, antingen var och ett för sig eller på rundsticka, så de ser ut ungefär som på bilden. Plocka upp maskor runt om halsringningen och sticka oket genom att minska. Ta antalet uppplockade maskor minus antalet maskor i halsringningen och se hur många maskor du behöver minska totalt. Ta hänsyn till hur många varv det kommer att finnas på oket och bestäm hur många minskningsvarv du behöver göra.

Sticka ärmarna sist och sy i dem som vanligt.

Får du ingen ordning på oket så kan du repa upp ner till ärmhålet och sticka ett vanligt ok.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 16:18   #3

Hej Spott.

Tack snälla, för hjälpen.!!! Jag ska försöka våga mig på ett ok.

Hälsningar
Ann
Gammal 2008-12-01, 17:59   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Ok?

Jag skulle beskriva den tröjan som väldigt urringad och sen kompletterad med en stor polokrage.

Möjligen att polokragen är stickad med 1r, 2a i början och sen när den kommer till "normalt läge för polokragar" har man tagit ihop 2a så att de är 1a. (1r, 1a således.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 19:36   #5

Hej och tack för svaret.

Jo, jag funderade också på om den var gjord så. Problemet blir ju måtten - när ska man maska av? När jag stickade min Bohuströja så använde jag s.k förkortade varv dvs. man stickade ett visst antal maskor och vände sedan.
Undrar om tröjan på bilden är gjord på samma sätt.
Hmmm... jag vet inte vad jag ska göra.

Hälsningar
Ann
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.