![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fel på undertråden?
Jag har ett problem med min undertråd på min symaskin, jag har en pfaff hobbyline.
När jag syr tex raksöm så är övertrådsömmen som vanligt fin och rak men undertråden är inte alls lika bra, den ser krokig och lösare ut. Sydde nyss gardiner till ett kök och när man fållar kanterna syr man ju helst på avigsidan och då syns ju undertråden på framsidan..inte alls lika fint som på baksidan ![]() Är det undertrådspänningen det är fel på eller nåt annat..hur fixar man det i såfall? Tacksam för alla svar ![]() Kristin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har fått sagt till mig att om tråden "dummar" sig på ovansidan så ska man ändra på spänningen nere o tvärtom. Hoppas det hjälper. Det kan ju bara vara så att du har lite smuts, flocl liggande som behöver tas bort.
Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Sy en zz-söm i samma tyg o förhållande som du tänker sy i. Då ser du vilken tråd det är som trasslar. Åker övertråden ner på undersidan så spänner du den. Åker undertråden upp på översidan så släpper du på övertråds-spänningen.
Trådarna ska mötas mitt i tyget. Jag gör alltid zz-test om jag är osäker på inställningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tycker det låter som att övertåden helt enkelt är för löst spännd.
Men läs i din manual till maskinen, där finns säkert tipps om hur du testar oh korrigerar sånt. Det är ju knappast några avancerade grejer. Låt bli att pilla på undertrådsspänningen om du inte är helt hundra på vad du gör, den är väldigt känslig och på en del maskiner kan man förstöra fjädern om man har otur och det kan bli dyrt att få fixat. Övertrådsspänningen är normalt det enda du behöver ändra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Däremot har jag upptäckt att maskinen vill ha "smörj" ofta, oftare än var 18:e sömnadstimma som det står i instruktionsboken. Kolla det också när du ändå håller på och felsöker, rengör ordentligt och lägg den där droppen olja där så rekommenderas. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Har själv problem med en Optima 120. Ibland syr den hur fint som helst, för att sedan plötsligt helt "flippa ut". Maskinen är stark som en oxe, men vad gör man med undertråden när den blir för lös. Jag har skruvat på fjädern, något jag fick lära mig när jag gick på sykurs. Dock hjälper det inte. Är också tacksam för hjälp med hur man bär sig åt, innan jag lämnar den till "doktorn". Tilläggas kan att övertrådsspänningen blir alltid perfekt.
Aldrig får man vara riktigt glad! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.