Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-14, 12:22   #1
Krisse Krisse är inte uppkopplad

Fel på undertråden?

Jag har ett problem med min undertråd på min symaskin, jag har en pfaff hobbyline.
När jag syr tex raksöm så är övertrådsömmen som vanligt fin och rak men undertråden är inte alls lika bra, den ser krokig och lösare ut.
Sydde nyss gardiner till ett kök och när man fållar kanterna syr man ju helst på avigsidan och då syns ju undertråden på framsidan..inte alls lika fint som på baksidan

Är det undertrådspänningen det är fel på eller nåt annat..hur fixar man det i såfall?

Tacksam för alla svar

Kristin
Krisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 16:58   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Har fått sagt till mig att om tråden "dummar" sig på ovansidan så ska man ändra på spänningen nere o tvärtom. Hoppas det hjälper. Det kan ju bara vara så att du har lite smuts, flocl liggande som behöver tas bort.

Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 18:00   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Sy en zz-söm i samma tyg o förhållande som du tänker sy i. Då ser du vilken tråd det är som trasslar. Åker övertråden ner på undersidan så spänner du den. Åker undertråden upp på översidan så släpper du på övertråds-spänningen.
Trådarna ska mötas mitt i tyget.
Jag gör alltid zz-test om jag är osäker på inställningen.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 03:03   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag tycker det låter som att övertåden helt enkelt är för löst spännd.
Men läs i din manual till maskinen, där finns säkert tipps om hur du testar oh korrigerar sånt. Det är ju knappast några avancerade grejer.

Låt bli att pilla på undertrådsspänningen om du inte är helt hundra på vad du gör, den är väldigt känslig och på en del maskiner kan man förstöra fjädern om man har otur och det kan bli dyrt att få fixat. Övertrådsspänningen är normalt det enda du behöver ändra.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 08:21   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

Citat:
Lillith skrev:
Låt bli att pilla på undertrådsspänningen om du inte är helt hundra på vad du gör, den är väldigt känslig och på en del maskiner kan man förstöra fjädern om man har otur och det kan bli dyrt att få fixat. Övertrådsspänningen är normalt det enda du behöver ändra.
På min Pfaff select 154x så verkar det inte vara helt ovanligt att få pilla på undertrådsspänningen. När jag köpte maskinen tyckte jag det var ganska konstigt och det tog ganska lång tid innan jag fick till en bra undertrådsspänning. Jag kände mig inte heller helt bekväm med att försöka få till en bra trådspänning, det var ju knappt millimetrar det handlade om. Sedan jag justerade den efter den trådtyp jag oftast använder så har jag inte behövt röra undertrådsspänningen mer.
Däremot har jag upptäckt att maskinen vill ha "smörj" ofta, oftare än var 18:e sömnadstimma som det står i instruktionsboken.
Kolla det också när du ändå håller på och felsöker, rengör ordentligt och lägg den där droppen olja där så rekommenderas.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 10:23   #6
myway myway är inte uppkopplad

Unhappy Ang.fel på undertråden

Har själv problem med en Optima 120. Ibland syr den hur fint som helst, för att sedan plötsligt helt "flippa ut". Maskinen är stark som en oxe, men vad gör man med undertråden när den blir för lös. Jag har skruvat på fjädern, något jag fick lära mig när jag gick på sykurs. Dock hjälper det inte. Är också tacksam för hjälp med hur man bär sig åt, innan jag lämnar den till "doktorn". Tilläggas kan att övertrådsspänningen blir alltid perfekt.

Aldrig får man vara riktigt glad!
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.