![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Extra stor strykbräda?
Kan nån tipsa mig om var man hittar en strykbräda som är extra lång?
Eller ska man snickra ihop en kanske? Tips på det kanske? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kan skaffa billig playwood, lagom tjock, kanske 1 cm är tillräckligt.. billigt. Det kostar normalt ca 300-800 kr annars
Men .. såga formen vad du önskar. O gammal skrykbräda, där.. om det skruvas loss så är det perfekt! Borra hål i o skruva ner den nysågade brädan. Sy ett nytt överdrag, och snöra runtom kanterna. dra upp snöra o knyta. Klart! ELLER söker efter den på blocket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
problemet är...
Mitt problem är i dagsläget att min gamla strykbräda är trasig i underredet. Det är därför jag måste köpa ny och tänkte att man då kunde passa på att skaffa en som är extra lång.
Men men... på blocket finns inte många strykbrädor ska jag avslöjra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
aj...
jag vet inte vart det finns... kanske rusta..COOP, ICA MAXI.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag köpte min ganska långa bräda (med metallrutbotten) hos Rusta. Är dock inte 100% nöjd nu längre, jag tror jag föredrar träbotten. mer "platt".Jag har varit tvungen att vaddera mkt för med normala överdraget som normalt följer med är för tunn för metallnätet ger avtryck i vissa tyger. Så nu är det mkt vadderat..
Men jag gillar att brädan har eluttag under "bordet" där man sätter strykjärnet i, så man har mkt med sladd. Eluttaget är egentligen förlängningssladd som siter fast. Fanns också en metallpinne att sätta fast sladden i (så sladden lyfts upp). Vissa gillar sånt, men inte jag så jag tog bort den. Så det är båda fördelar och nackdelar med rusta-brädan. (vet inte om de fortf. har just den jag har inne, jag köpte min för ca 7 år sedan) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Varför inte lägga ett täcke av bordsfilt-i-påslakan på valfritt oömt bord?!
Då får du det måttet du vill! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Men då försvinner en bordsyta.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det vore ju enkelt att snickra ihop en egen modell. Kika på hur den gamla var konstruerad i benen och fäst en så stor skiva du vill uppepå!
Lister som stopp på undersidan för olika höjder och två ramar som du fäster i varann med brickor emellan och en stödpinne för att de ska gå att kryssa dem. Gångjärn fäster ena "ramen" i skivan... Lycka till! Kolla på secondhand! Där finns säkert gamla brädor av den äldre modellen billigt och lägg på en ny plyfa! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har en jätte gammal modell härhemma av trä där man ska lägga ene enden på ett bord typ... den har altså bara stöd i ene enden av brädan.
Vet inte om jag kanske kan använda den till nåt. Får fnula lite... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Maken tog underredet från en gammal trasig strykbräda och så hade vi en gammal garderobsdörr som han skruvade dit istället och som jag klädde med antagligen bordsfilt och gammalt lakan och finare tyg. Den är 60 bred och rätt lång. Och eftersom det är underrede på den kan jag ställa undan den mot väggen. Är dock inte så bra till skjortor, då använder jag en vanlig med avsmalnande ände på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
ju det får nog bli nåt sånt... ett gammalt underrede med en ny 'bräda' på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.