Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-21, 06:54   #1
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad

Unhappy Lakansväv eller Stretch? Det är frågan.

Var till en tygaffär och skulle köpa lakansväv för att göra en paradhand-duk till min kära svärmor. Glad i hågen kom min kompis och jag hem till henne. Hon var snäll och broderade motiv på maskin åt mig. Packade sen ner den i min väska.( Var på besök hos min kompis.) När jag sedan kom hem och skulle sy kom min stora besvikelse.
Satte strykjärnet på tyget, eftersom det blivit något skrynkligt. Vad händer???? Jo .TYGET KRYMPER KATASTROFALT. Är detta lakansväv? jag har alltid köpt lakansväv i 100% bomull. INTE STRETCH. Visst. Man får ju räkna med att ett tyg krymper lite. MEN INTE SÅ MYCKET. Så nu vill jag varna alla som köper lakansväv. Kolla att det är ren bomull som är stum. Inte att det stretchar. Då behöver ni inte bli lika besviken som jag blev. Häälsningar Jenny Håkansson
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 09:26   #2
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Att det krymper när du sätter strykjärnet till behöver väl inte betyda att det är stretch-tyg? Kan det inte vara så då att det är syntetmaterial och att värmen på strykjärnet då är för högt?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 09:31   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Var det inte så att du glömde tvätta lakansväven innan? Rent bomullstyg krymper ofta en hel del vid första tvätten och stryker man med ånga vid hög värme kan säkert samma sak ske. Att något krymper är dessutom inte ett tecken på att det är stretch i tyget.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 09:56   #4
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Jag har sett tyget o det är stretch på ena hållet i det. Alltså ingen stumt tyg som jag fått lära mig att lakansväv är.
Har en bit av samma tyg hemma o jag tog strykgärnet på 2 prickar o det räckte att man närmade sig så drog hela tyget ihop sig av värmen. Har för mig att det stog i affären att det krymper 5 % vid tvätt men det drar ihop sig mycket mycket mer än så när mna stryker det.
Lakansväv är väl lakansväv???? 100% bomull o stumt tyg eller???? Kan det vara vad som helst???
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 11:31   #5

Hej. Jag vill bara meddela att jag är fullt medveten om att tyg krymper när man tvättar det. Men INTE SÅ MYCKET. Om ni tittar på bilden jag bifogat så förstår ni säkert vad jag menar. Där ser man hur mycket tyget drog ihop sig på varje sida. Dessutom VET JAG SKILLNADEN på bomull med eller utan stretch. Otvättad mäter jag 10 cm, drar tyget, förlänger det minst 2 cm. Är det inte stretch? Vänliga hälsningar Jenny Håkansson
Bifogade bilder

Gammal 2008-07-21, 11:51   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Om det går under namnet lakansväv och beter sig som ett strechtyg är något fel...gå tillbaka med tyget och klaga!

Lakansväv har dock en förmåga att krympa rätt mycket beroende på kvalitet, men det ska inte vara stretch.

Så som jag har förmig så ska lakansväv ska vara 100 % bomull och vävt med tuskaft. Men det kanske finns andra varianter som också får kallas lakansväv.....

Är ni säkra på att det enbart är bomull i? Hur är det vävt?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 12:24   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Lakansväv är inte så tättvävt att det är helt stumt. Det går att dra ut det en bit, just för att trådarna är inte så pass hårt slagna. Det är därför man inte använder lakansväv när man syr plagg där tyget måste vara absolut stumt, som t.ex. i korsetter. Det innebär dock inte att lakansväv är stretchtyg. Ingen lakansväv är stretch alls. Däremot finns det vävda tyger med några procent elastan/eller liknande material som ger just den stretchen, men, då är det varken 100% bomull eller lakansväv.

Och ja, bomull kan krympa jättemycket. Framför allt när det gäller gles lakansväv. Så, tvätta innan du använder tyget nästa gång.

Jag har bomullsväv här hemma som är betydligt hårdare slagen än vanlig enkel bomullsväv och den går från 18 cm till 21 utan större ansträning när jag drar i den. Det är fortfarande inte stretch.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 13:15   #8

Jag har nu den sydda biten hemma hos mig igen o har mätt.
Den har krymt 15% när den ströks. Det är lite mycket. Står inget om att det ska krympa. Men det vet man ju faktiskt själv att det oftast gör.
Här är vad som står om lakansväven på stället vi köpte det.

LAKANSVÄV 100%bom tvätt 40grader, 3prickar på strykgärnet, ingen torktumling o P i kemtvätt
Gammal 2008-07-22, 19:36   #9

Hej. Vill bara tala om att jag varit i kontakt med Gittes ang detta tyg. De har kollat upp tyget jag köpte. Sa att det INTE är lakansväv utan ett tyg som innehåller gummi. Därav det stora krympmåttet. Någon hade lagt tyget på fel hylla. Så när vi tog tyget i hyllan för lakansväv så blev det fel. Alltså hade jag rätt. Ett lakansväv skall inte se ut som detta gjorde. Felet är nu rättat. De bad om ursäkt för att det blivit så.
Vänliga hälsningar Jenny Håkansson
Gammal 2008-07-22, 20:36   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Skönt att få rätsida på det! (tyckte verkligen det lät konstigt)

Hoppas du åtminstonde fick nytt tyg!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 22:26   #11

Tack för alla som skrivit ang mitt problem. Jodå. De lovade mig ersättning. Skall bara uppge en speciel sak så de vet att det är jag när jag handlar där nästa gång.
Hälsning Jenny Håkansson
Gammal 2008-07-23, 01:42   #12

Skönt att det löste sig till slut.
Ännu bättre att det inte var ditt fel att det blev fel.
Syr nya till dig så svärmor o mamma får sina så snabbt som möjligt.

KRAM KRAM
Gammal 2008-07-23, 12:07   #13
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Skönt att du fick rätsida på det hela,och att de är så duktiga på kundservice på gittes!
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:09.