Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-10, 20:21   #1
tims tims är inte uppkopplad

Vad är mest viktigt vid val av Overlock?

Jag funderar på att "ge mig själv" en overlockmaskin i 30års-present . Har tyvärr ingen erfarenhet av overlock-maskiner och har precis börjat att sy i trikå.

Vad tycker ni är viktigast att overlockmaskinen kan, tex oumbärliga sömmar? Vad får jag absolut inte missa?

Tipsa gärna om en bra maskin som passar en duktig hobbysömmerska som har höga krav på "finnish".
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 21:17   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Har för mig att det finns många "trådar" om detta..., men se till att du får minst 4 trådar och att du får med en kurs vid köpet! Provkör gärna och lyssna! Vissa låter väldigt mycket och/eller är väldigt plastiga.
Min erfarenhet är att kvalitet/märke lönar sig i längden. Jag har haft min Bernina sedan -90 och har knappt behövt serva den!

Kolla ev vad reservdelar kostar såsom knivar! Tänk oxå efter om du "bara" vill sy ihop eller om du vill dekorera (coverlock)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 17:53   #3
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad

Jag undrar vad är det för skillnad på overlock och coverlock, är det så att coverlocken har fem trådar? När jag köpte min 4 trådiga overlock, sa hon i affären att det fanns en 5 trågig också och att den kan göra samma saker som coverlocken...

Jag är förrvirad!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 17:58   #4
Pssst Pssst är inte uppkopplad

För mig skulle den vara lätt att trä, lätt att använda (dvs att jag skulle slippa jobba i trekvart med inställningar innan jag kunde börja sy), och helst ha cover söm också. Typ, jag ville ha allt...
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 18:00   #5
Pssst Pssst är inte uppkopplad

Coversöm är den där sömmen är en tvillingsöm och overlock är den som syr, kastar och klipper av det överflödiga samtidigt.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.