![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fyra stickor...hur???!!
Hej!
Jag hittade en stickbeskrivning om hur man stickar en strumpa från tån och upp. "Det borde jag väl fixa" tänkte jag glatt och började sticka. Tån blev (ganska) bra, men så kom jag till det där momentet att man skulle hålla på med fyra stickor...och jag fattar ingenting. Lätt pinsamt. För när jag stickar så åker ju alla maskor tillslut över på en sticka, och så ligger tre stickor på bordet bredvid mig..hm. Ska man peta in stickorna igen? Verkar otroligt opraktiskt! Snälla, finns det nån som kan förklara för mig? /Louise |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Svårt att förklara...
.. i skrift, men jag skall försöka:
Du har maskorna uppdelade på fyra stickor, lika många maskor på varje, och så en lös sticka. Du börjar med att sticka med den lösa stickan och en av de stickorna som du har maskor på. När du har stickat klart den stickan har alla maskorna förflyttats från den stickan du hade maskorna på, och du har fått en ny tom sticka. Med den tomma stickan fortsätter du med nästa av de fyra stickorna med maskor på, och får en ny tom sticka. Sedan fortsätter du så, och stickar runt, runt, runt, varv efter varv. Är du med? Om jag förstår dig rätt så har du bara fyra strumpstickor? I så fall så kan du ju dela upp maskorna på tre stickor och använda den fjärde som lössticka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Aha, tack! Nu förstår jag!
Jodå, jag har fem stickor...fast...hehe..jag trodde den femte stickan var till för om en skulle gå av :-) En reservsticka alltså! Alla är vi barn i början... ;-) /Louise |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.