![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tyget "spricker"
Hej!
Jag vet inte så mycket om tyger och sömmar och sådär så jag har en liten fråga. Jag skulle sy ett linne, sydde på min nya overlock och sen så blev tyget såhär (se bild) det sprack upp i sömmarna. varför blir det så? är det tyget som är dåligt eller har jag gjort fel med sömmarna.. jag använde en fyratrådig overlock söm. tacksam för hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det ser ut som om nålarna gjort hål i tyget.
Jag skulle byta till stretchnålar. Jag använder stretchnålar i min overlock som jag köpt hos overlockåterförsäljaren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag håller med ang nålarna. fel nålar eller för grova nålar
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
okej, tack så mycket för svaren! jag ska testa byta nålar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ett problem många nybörjare inte vet är att man bör byta nålar ofta, efter varje projekt minst. Annars blir det uddstött och slår hål i tyget. Och förstås, använd rätt nål till rätt tyg.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Jag har har ibland samma problem att det blit hål av sömmen i viss ren bomullstrikå. Är det någon slags syntet i så är det inga problem. Har alltid nya fina stretchnålar i maskinen. Jag har tidigare sytt med polyestertråd, men har i de senaste projekten använt bomullstråd och det verkar fungera ännu. Tiden får utvisa. Polyester är troligen för starkt för dessa tyger i sömmar som belastast mycket. Egentligen vet jag detta men bomullstråd är inte så lätt att få tag på och man tager vad man haver hemma. Overlockstråd är av polyester. Detta kan vara ytterligare ett tips om det inte är nålarna som är boven i dramat. SANNA |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kanske nålen är för grov då? Jag syr alltid med polyestertråd utan problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
jag har/har haft samma problem!
Mina sömmar ser också ut så där ibland och jag slarvar nog med mina nålbyten, men för jesse namn var hittar ni nålar för sådana priser att man kan byta mellan varje projekt????
Dessutom så kollar jag nålarna inför varje nytt projekt, särskilt om jag ska sy i jersey/trikå. Men även om jag har nya nålar, smala och för stretch så blir det hål i alla fall. Alltid när man absolut inte vill att det ska hända.... Och jag använder inte skräpnålar utan av bra kvalitet. Så vad köper ni för nålar som ni har råd att byta efter varje projekt, vore intressant att veta, för jag byter gärna men då kan inte ett nålpaket kosta 40 kr för 5 nålar varav endast två par i samma storlek....alt alla 5 i samma då... Min symaskinsåterförsäljare påstår dessutom att mina nålar till overlocken ska vara universella dvs jag ska inte behöva använda stretchnålar och sådant..det ska funka ändå. Men det gör det ju inte så... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Köper på ebay, kan köpa rätt billigt. Men även vissa svenska säljare säljer kuvert med 10 nålar för 30-40 kr. (kvaliténålar av schmetz) Sådana kan man hitta på mässor/marknader eller online för den delen. Tror någon här säljer billiga.
tygaffärer, sybutiker, osv tar hutlöst med betalt tycker jag. (med vissa få undantag) Och jag byter hellre nålar för ofta än att ha skadade tyger. Då förlorar man mer på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
vet du vem som säljer bra nålar billigt?
Jag brukar försöka använda schmetz. Men de har jag inte hittat i partypack stretch någonstans på nätet till vettigt pris.
Någon som vet var? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Lite ballpoints på ebay:
http://search.ebay.com/schmetz-ballp...ofocusZunknown |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Bibbi här på sysidan säljer billiga stretch nålar. Mycket bra kvalitet på nålarna och bra pris. 5 st nålbrev för 80 kronor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag har ett tyg som får sådana hål jättelätt. Jag får byta nålar hela tiden när jag syr i det och det hjälper knappt ändå. Har mer tyg kvar men vill knappt sy i det
![]() Jättetråkigt |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.