Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-22, 10:45   #1
Vinter Vinter är inte uppkopplad

Tvådelad ärm på kappa och mellanlägg?

jag tänkte försöka mig på att göra mönster till och sy en kappa som liknar denna kappa , men lite annorlunda i midjan och inga axelvaddar det jag undrade över var om man måste ha en tvådelad ärm för att det ska bli fint, för det vet jag inte hur man gör..

och vad betyder "interfacing"? i originalmönstret så ska man ha en del av detta i form av "nylon fusible knit" eller "hair canvas" och "sew-in".

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 11:46   #2
magica magica är inte uppkopplad

det blir mycket snyggare med en tvådelad ärm då den formar sig snyggare. men det är ju inte nödvändigt. är väl en smaksak.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 13:04   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

Är inte interfacing mellanlägg?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 13:04   #4
barkle barkle är inte uppkopplad

Håller med. Tycker tvådelad ärm på kappa är ett måste! Däremot klarar jag inte av att beskriva här hur man gör den, föreslår att du köper ett mönster.
Hm, det engelska vet jag inte hur man får till i sytermer, interface är ju gränsyta, de andra två är en vild gissning att det är nån form av mellanläggsmaterial, sew-in kan vara inprovning eller infordring kanske.....
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 16:48   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Håller med de andra tvådelad är blir mycket snyggare på en kappa, med det kan ju bli snyggt ändå. Ute i butik är det ju ganska vanligt med ärm i ett stycke.

Interfacing är mellanlägg som pressas på, om det står sew-in i samband med detta så tror jag det är mer det vi kallar för infodring d v s man tar en bit tyg och vändsyr och stickar sedan fast. Lite svårt att förklara och jag är inte säker på det sista. Kolla på denna sida så kanske det ljusnar mer:
http://www.fabricandhomebonanza.com/...nterfacing.asp

Hair canvas är ett slags ylletyg. Om jag förstår mönstret rätt så finns det en kappa A och en kappa B och det som skiljer är valet av tyg. Beroende på tygvalet ska du antingen använda mellanlägg av nylon eller Hair Canvas.

Hoppas det blev lite klarare.

Senast redigerad av Alvan den 2005-03-22 klockan 16:53.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 17:50   #6
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Interfacing är mellanlägg (alla sorters), fusible interfacing (även kallat iron-on) är påpressbart, sew-in interfacing är sånt mellanlägg som man "syr på", dvs sånt som inte har klister (inte riktigt säker på vad man säger på svenska...).

Håller också med om att tvådelad ärm är att föredra - den formas mycket snyggare.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 18:17   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Vad skönt att det finns folk som behärskar andra språk. Men visst vore det skönt med en syordlista både på svenska och för utlänskaord. Jag hoppas det blir av (se diskussion på "sysidanfliken" ).
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 19:30   #8
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Cecilia,

jag håller med - en ordlista vore toppen! Men tills dess att den kommer står jag gärna till tjänst med översättning från engelska...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-22, 20:06   #9

ok, så tvådelat är mer eller mindre ett måste. ingen som vill dela med sig om hur man gör om sin grundärm till en tvådela ärm? det känns lite onödigt att köpa ett mönster bara för den sakens skull..

tack för alla förklaringar, nu vet jag lite mer vad jag ska göra men en ordlista skulle verkligen vara bra att ha, det är så mga termer, både svenska och utländska, som är svåra att förstå.

jag tänkte sy min kappa i lack, så påstrykbara saker går bort direkt. jag ska fundera mer i påskhelgen

//Vinter
Gammal 2005-03-23, 01:28   #10

jag vet inte om det går att ändra en grundärm till en tvådelad. jag har bara lärt mig hur man gör helt från grunden. och det är lite invecklat att förklara. särkillt såhär mitt i natten
Gammal 2005-03-23, 08:00   #11

hehe, det kan jag tänka mig, det mesta blir krångligare på natten
men jag kom på att jag har en skinnrock med delad ärm, går det att rita av den och anpassa till egna mått tro? om ingen annan orkar berätta hur man gör

//Vinter
Gammal 2005-03-23, 11:30   #12

vet inte om det skulle funka. kanske. mönstret ser ut som två lite böjda delar, en smalare och en bredare. tror det är enklast att köpa ett mönster med sådan ärm och ändra det efter tycke.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.