Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-18, 23:35   #1
pneumonia pneumonia är inte uppkopplad

Smala byxor - Svårt att hoppa på cykeln

Hej!

Sydde nyligen ett par byxor med riktigt smal passform som smalnar av, de har även en rätt lång gren.

Problemet med dessa är att det är svårt att sära på benen, vilket gör det jobbigt att hoppa över staket (vi har hund hemma), eller att hoppa upp på en cykel.

Trodde först att det var den långa grenen som gjorde det, men om jag drar upp byxorna rejält så går det ändå inte att sära på benen mycket mer. Vad kan det vara som gör att de är så? Att de är smala över låren? Bra att veta så jag ändrar mönstret till nästa gång.

Jag tog mönstret från ett par av mina favoritbyxor som jag klippte sönder och ritade av. Skillnaden är att det är lite elastiskt material i orginalbyxorna, men mina är 100% bomull..
pneumonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 18:47   #2
Baggin Baggin är inte uppkopplad

jag skulle gissa ett det är elstan i orginalbyxorna (som du skrev?) och det kan göra otroligt stor skillnad, speciellt på tajta byxor.

Jag har haft problem med att hitta bra byxtyger med elastan i vilket skulle vara ett förstahands alternativ.
Men annars kan du ju kopiera ett bar tajta byxor utan elastan (titta på "innehållsförteckninen" om du är osäker) om du har sånna byxor som du gillar och vill klippa i villsäga.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 19:47   #3

Jo jag tror det är elastan i!

Men om jag gör gör byxorna vidare längre upp så borde det vara okej alltså? Det är inte grenens längd som ställer till med problem enbart?

Tror det är 2% elastan i byxorna jag kopierade.

Det finns ju chinos som är rätt smala nu för tiden, de är har ju ingen stretch, borde det inte bli samma problem då?
Gammal 2008-04-21, 21:14   #4

Det blir samma probelm i smala chinos och jag skulle mycket riktigt öka vidden lite.
Kanske hela vägen från foten om de är tajta längs hela benet så att byxbenen kan glida lite mot benet men öka framför allt låren och höften.
Lägg till på utsidan av byxbenet vid höften. Man ska veta vad man gör innan man fifflar med grensömmen då det är svårt att veta vad som händer.

Är ingen expert på just det här området men sydde precis ett par byxor utan elastan som blev aningen för tajta för att det skulle vara optimalt.
Gammal 2008-04-21, 21:16   #5

Tänk på att sy grensömmen med en stark söm (förstärkt raksöm kanske eller att sy sömen två gånger med olika sömmar) då grensömmen i tajta byxor lätt spricker! Man ska heller inte pressaisär sömsmånen i grenen av samma anledning. (vet inte hur sömnadskunnig du är)
Gammal 2008-04-22, 07:46   #6

Jag overlockar allt iallafall, men jag är inte så erfaren

Testar att göra byxorna lite bredare över låren så får jag se om det blir bättre!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.