![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sticka med annat garn
jag tänkte sticka i Marks & Kattens strömpe och jumpergarn (29m/40v på stickor 3) men är fundersam på om det fungerar till mönstret då det är 32m/48v? går det att byta ut stickorna?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nej, du kan inte byta garn sådär utan vidare. Storleken kommer inte att bli rätt om du byter till det garn du har tänkt.
Det finns ett par olika lösningar på problemet. 1 Välj ett annat garn som har samma masktäthet eller skiljer högst 1 maska/varv. 2 Eller räkna om mönstret så att det passar till ditt garn. 3 Skaffa ett dataprogram där du lägger in masktätheten från din provlapp och sedan gör en modell liknande den du ville sticka från början. Det här är ett knepigt kapitel. Själv använder jag ett dataprogram för allt. Då behöver man aldrig fundera på om man har rätt garn eller inte. Hälsnignar Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
åh, vad kan detta dataprogram tänkas heta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag använder Knitware och Garment Designer. Om du kikar på min hemsida så hittar du de och några till med länkar så att du kan ladda hem demoversioner och testa själv. De finns under avsnittet Dataprogram en bit ner på sidan. Sidan handlar visserligen om maskinstickning men alla programmen fungerar för handstickning. Maila gärna mig direkt på info@vikatextil.se om du har fler frågor.
Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.