Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-23, 22:07   #1
guidelines guidelines är inte uppkopplad

Pfaff Hobbymatic 927- sy passpoaler

Jag har en Pfaff Hobbymatic, ja den har nog några år på nacken, men otroligt bra maskin, har inte krånglat någonsin och gör precis det jag behöver.
Nu har jag fått för mig att sy kuddar med en sån där passpoal eller vad det heter, i sömmen runt om, men hittar ingen pressarfot som fungerar till detta.
Är det någon som vet om det ska finnas en sådan pressarfot som original tillbehör eller om det finns att få tag på. Och i så fall var?
guidelines är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 23:01   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det närmaste med originalfötterna jag kan komma på är nog blixtlåsfoten. Har sytt med blixtlåsfoten för sådana saker. Poängen är att nålen ska hamna så nära snodden som möjligt och det kan man göra med blixtlåsfoten.

(jag har Hobbymatic 919)

Och med min erfarenhet så är det jättesvårt att hitta genuina Pfaff-fötter för Hobbymatic-maskinerna. Dels har Pfaff blivit uppköpta av Husqvarna och bytt system, och dels så är pressarfötterna för våra symaskiner lite udda för att vara pfaff på den tiden - tyvärr. (jag har i årtal sökt ersättning för "applikationsfot" den transparenta)

Men:

Man kan köpa någon av dessa generella fötter på t.ex. ebay. Din symaskin har "low shank" fäste. Ibland kan man också hitta generella snap-on fötter som passar, men det är lättare att köpa rätt om man köper hela foten inkl ankel (low shank). (det finns så många olika snap-on system att det är svårt att pricka rätt, men det finns för det mesta bara 3 olika system för hela foten inkl ankel) Då skruvar man fast foten istället för att snäppa på den. (man skruvar bort ankeln på maskinen då)

Med ankel menar jag alltså biten som är mellan foten och staven i maskinen, tänk ungefär fot - vad på ditt ben.

Passpoal heter piping på engelska. (det heter också keder på svenska - kederkant)

Så här kan foten se ut:

http://www.sewingworld.co.uk/Sewing_...sser_Feet.html
Om du scrollar ner till piping fötterna så ser du exempel på sådana fötter. mått (tum) anger tjockleken på snöret tror jag.

Men med lite tålamod kan man få det att fungera med vanlig blixtlåsfot. Man kanske får tråckla först. Provsy lite först, kanske du klarar sig med blixtlåsfoten.

Senast redigerad av ichigo den 2009-06-23 klockan 23:15.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:04.