![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vem kan förklara?
Vad är en coverlock för maskin?
Är det någon skillnad på coverlock och overlock? Tyskland |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det finns många trådar om detta men jag svarar här så får du läsa vidare under "overlock"!
Det är en oerhört fantastisk maskin som har ca 4 trådar, finns fler o färre beroende på modell... två knivar och två nålar... Lite knepig att trä men går att "fuska till" lite och man lär sig efter ett tag plus att man inte behöver byta jämt eftersom man kör med vit tråd på alla ljusa tyger och svart på alla mörka - i stort sett. En overlock syr ihop och sicksackar och klipper rent kanten i ett steg! Titta inuti köpeplagg så ser du! En coverlock syr dekorsömmarna, dvs raksöm med kedja på baksidan, tvilling- och trilling-söm med "sicksack" på baksidan, ja de sömmar du ser på köpeplagg helt enkelt! Så finns det ju kombimaskiner som man omvandlar mellan over- o cover-lock. Hittills verkar Berninas vara enklast att omvandla, så det kommer att bli mitt val. Men som nybörjare räcker det gott och väl med bara overlock om man nu inte tänker satsa på klädsömnad lite mer än som hobby. (eller om man har god ekonomi!) Har man en gång börjat sy med overlock kan man nog inte "leva utan"! Jag brukar overlocka allt som ska sicksackas. Jag "klippte ut" med maskinen i handvävt ylletyg det som skulle bli ny klädsel till stolar. Annars hade det bara repat upp sig! Frotté "snöar" i evigheter när man klippt i det men overlockar man så stoppar det efter en stund! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:40.